Så stark pudelutt!

Binks imponerar ständigt på mig. Han är verkligen ingen direkt arbetsnarkoman, men han älskar att träna och tävla. I lördags så var vi på Åhus BK och tävlade elitspår i snö-regn-blask-kyla. Samma väder som i Ystad ifjol i mars – då han definitivt ville åka hem istället.. Tyvärr bakspår så där försvann sisådär 25p, resten av spåret gick alldeles för mycket i cirklar för att jag skulle vara nöjd. Senare fick jag höra att 8 hundar av 13 startande – INTE hade klarat sina spår alls. Övriga 5 hundar hade samtliga snurrat både hitan och ditan. Någon malle hann visst med nära 3000m – istället för de 1500m som ett elitspår är. Och i det ljuset, så insåg jag hur svåra spåren hade varit – och hur duktig Binks var som jobbade klart sitt spår. I uppletandet så fick han dessutom ÖKANDE tempo allteftersom, vilket visar på hans härliga attityd! Ett missat föremål, och maxpoäng 8p på det – väldigt nöjd!! Samtliga lydnadsmoment kändes väldigt bra – vi var två kompisar, som jobbade som ett team och avslutade med goe känslan! Älskar min lille krigare!! ❤

Godkänd i elitklass under 2017 och därmed ny titel SphIII.

Lydnadsträning i måndags för alla mina 3 godingar.

Tisdagen började med spårträning i Fulltofta, och Binks får då ett ganska svårt ‘fyllespår’ dvs mkt böjar och vinklar och spetsar. Första halvan gick sådär, eftersom han flöt iväg ur kärnan lite väl ofta. Lite som i Åhus… Men sedan skärpte både jag och han till oss, och då jäklar gick det bättre. Långsammare och mkt mer noggrant! Ett mentalt tröttande spår för Binks, så det fick bli vila när vi kom hem.

Ett par timmar iallafall – för kl.1800 på tisdagkvällen så var det första banvandring på agilitytävling klass 3. Hela 5 hoppklasser i Hsd Hundarena på en kväll. Lopp 2 så fick vi en seg start – men jag är faktiskt osäker på ifall det var jag el han som orsakade den… ^^ I övrigt härliga lopp på skitroliga banor – och bästa resultat var en 6e plac i lopp 1 – precis utanför SM-pinne plats. Resterande lopp, ja det var ju inte Binks som blev trött… det var jag som mosade ihop i hjärnan till de sista loppen. Det var jag som missade ett blindbyte, så att han for in i fel tunnelingång. Och det var jag som inte hann visa tidigt nog i andra sekvenser. Jaja, tanten gör vad hon kan, och kul har vi!

Idag, torsdag – har vi kört sök, där Binks markerar figge med skall. Dagens fokus låg på att introducera skall på heldold figge – dvs nerstoppad i stängd låda. Lite funderande, men det löste han fint!

Såå – oj vad Binks är stark!! Fyller 8 år i november 2017, och växer fortfarande i mental styrka.

Såklart får Sot och Nash också en hel del träning. Sot går agilitykurs i Nutrolinhallen på torsdagskvällarna. Och i tisdags så fick hon ca 600m spår, där jag blir alltmer passiv i linan så det är hon som får visa mig var spåret går. Dessutom lyckades hon med dagens utmaning – markera utlagda träapporter 2+1st!!

Nash var den som spårade bäst i tisdags. Lämnade inte spårkärnan många steg nånstans, och det dessutom m Linda i linan. Eller kanske tack vare henne?? Kul var det att se hur självständigt han jobbar!

Igår onsdags så blev det en timmes agilityträning för Nash i bästa hallen. Det närmar sig tävlingsstart för honom också, och lite träning kan väl vara bra då…. ^^

 

 

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så stark pudelutt!

  1. Erika skriver:

    Jösses vad med jobb att träna tre hundar så mycket som du gör och med den äran dessutom! Imponerande.

    Mellanpudlar är spännande hundar. Har tittat på några stycken vuxna de senaste åren med valpköparglasögonen på, så kanske någon gång i framtiden!

  2. pebblesse skriver:

    Tack vännen!
    Jo jag försöker träna något varje dag – utom när jag planerar in riktiga vilodagar, då hundarnas hjärnceller får/ska ha semester. Dock är jag inte säker på att hundarna själva är överens om att semesterdagar behövs…
    Tävlingsmässigt så prioriteras spår för Binks och agility för Nash.
    Sot tävlas inte ännu och det lär dröja innan vi kan börja dra ihop säcken på den galenpannan. Men det blir ju ändå en hel del småbitar som ska pusslas med på var och en. Bitar som sedan helst ska passas ihop INNAN tävling… Ibland lyckas vi med det konststycket… 🙂
    Hehe, jaja kul har vi – och så länge vi har det så struntar ju hundarna i resultatet.
    Jag tror att jag äntligen börjar få lite vuxenpoäng på att tänka rätt. Vad som är det viktiga i mitt stora hundnörderi – och i mitt liv överhuvudtaget.
    Leva maximalt och bredsladda in på himmet när det är dags! ❤

Kommentera

