Träningsvila är jobbigt..

Jaaa.. Lucia hade Nash sin sista träning för Jouni i Nutrolinhallen, och därefter så har vi försökt vila från så mkt träning som möjligt. Inte så lätt, faktiskt… Det har blivit lite shejping med Sot här inomhus, och lite balansträning med dem alla tre. Fast någon ordentlig träning med de facto planerat upplägg, nepp det har det inte blivit!

Jo, spårat har vi ju förstås gjort. Ja ni ser – det är omöjligt att enbart promenera flera veckor i sträck.

Idag körde jag upp till Jyckebo, och ett första genomtänkt träningspass blev det.

Binks fick köra fritt följ med mkt sidoförflyttningar. Han har blivit slarvigare i sin position, och glider utåt. Bibehåller inte samma position heller, så det jobbade vi på. Sedan blev det kryp med många starter, eftersom hans sega starter beror på nån osäkerhet – som säkert beror på nåt som jag gör. Avslutade med Skall – med fokus på regelbundna skall och att sitta still. Blev lite bättre faktiskt! Och så kul det var! 🙂

Sedan blev det Sots tur, och idag valde jag att lägga mesta tiden på agilityn. Stadgan i sitt och ligg har blivit mkt bättre, och funkar fint i starten. Jag kan lätt gå iväg 2-3 hinder – duktig tös! Hon fick köra en böjd bana, med fjuttlåga hinder och ett par tunnlar, och bara rakt på. Om jag står stilla, så lyssnar hon och förstår mina signaler – men när jag springer så blir allt mycket svårare. Hmm… bra att skriva ner detta, för då ser jag vad vi behöver träna på – mina kroppsignaler. Både framifrån och bakom ryggen. Hon tycker att agility verkar as-roligt och blir fort överladdad – och kampar kanon med fleeceflätan. Sedan fick hon träna stadga i platsliggning med Visse på allt närmare avstånd – 3m var i närmaste laget. Då hade hon svårt att bara titta på mig, ville gärna kolla honom. Avslutningsvis skott med Sot lös – vilket innebar att hon laddade upp på varje skott och började skälla m livligt viftande svans, och komma in till mig och begära kamptrasan…. Här får jag tänka om lite, tror jag.

Avslutningsvis blev det agilityträning för Nash också, och med mig hade jag godisautomaten. Ställde den lite utanför planen, så att jag kunde säga Varsågod precis var som helst i banan. Jättebra, för han började lyssna mkt bra! KF på bom och Aet funkade splendid, liksom svåra slalomingångar – inkl den svåra ingången tidigare i höst. Vilan har funkat på honom! Använde samma bana som till Sot, men lade till lite Runt och Flipp på flera hinder.

En promenad runt ena sjön där hundarna fick sträcka ut, och även gå i djupsanden – så nu snarkas det på tre håll i huset! Gött!

 

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

