Uthållighetsträning…

..behöver inte Binks iallafall!! ..det är snarare jag som behöver det…
Tisdag = spårdag, och idag hade vi marken runt dammarna vid klubben.

Började med att gå ut 2 spår, till Binks och Gorm.
Sedan passade jag på att träna uppletande m Binks, medans spåren låg till sig. Först 4 föremål, och sedan 2 till. Tyvärr fick han utdelning på att leta grunt, och jag MÅSTE bara tänka på att Binks ska ha allt utlagt på djupet! Därav 2 extra, med synretning och jo nu gick det mer rakt ut och direkt hämtning.
Sedan spåren – till Binks var fokusen att Behålla farten, men inte slarva vare sig vid vinklar el pinnar. Själv spårläggare, och vinklarna markerade.
Binks började med klockrent spårupptag på ca 12m avstånd. Sedan körde han på i sin härliga trav, och tvärnitade på första pinnen! Yes! Fortsatte likadant, och missade ingen pinne – så gött! I vinklarna så hade jag bestämt att inte bromsa honom innan, utan låta honom gå förbi, innan jag påpekar att han glömt nåt… Jag tyckte nog att han blev noggrannare, och snabbare på att lösa vinklarna av detta.
Otroligt nöjd med Binks spårarbete idag!
Gorms spår råkade bli ganska kort och klurigt! Flera sträckor på ridstigar, och sedan vinkel fr en stig, över en grindstege in i en kohage, där inga djur syntes till. Spetsvinkel ute på ängen, och så tillbaka till en annan grindstege.
Gorm började även han, med en fullpottare på upptaget, hans på ca 18m avstånd. Tvärnit på första pinnen, och sedan ut på den första stigsträckan, som är så svårt för Gorm, och där han oftast försöker lösa det med att lyfta nosen och vinda kanterna istället för att spåra. Det slutade med att han fick 3dm kort lina, och jaaa, titta – ett spår…. Grindstolpen var en baggis, den tog han enkelt – men när vi kom in några meter i hagen, så stod det plötsligt både kor, kalvar och en tjur mitt i vår spetsvinkel… Jag lyfte Gorm, och satte på honom igen på nästa ben, helt onödigt att utsätta oss för jättetjurens flockförsvar, tyckte jag… (Även fast Gorm verkade tycka att lite ko-vallning mitt i spåret, vore en kul sak…) sluttampen av spåret gick sedan galant!
Därefter blev det bad i dammen för hundarna, alla 3 simmade.
Närheten till klubben, gjorde beslutet enkelt – klart vi ska köra heldagsträning!
Upp till planen m Binks, och så började vi med frittfölj. Binks gick kanonbra, inte en sned sitt, och ingen positionsglidning! Borde ge en 9!
Nästa blev krypet där han nyligen börjat pressa uppåt en aning m armbågarna, men jag kunde inte se något sådant idag. Körde flera halter på en sträcka, fint! Minst 9.
Så skallet, hmm.. Där har vi mer att jobba på. Antingen så skäller han glatt och bra, och glider då utåt i position. Eller så är han lite trög med första skallet. Det blev en rejäl träning på momentet, med 3 pass och mycket skall! …å sedan är det det där med att vara tyst före och efter oxå…idag borde vi ha fått iaf 5-7p på våra pass.
Därefter tänkte jag pausa – med det tänkte inte Binks! Så då tog jag fram apporten, och började med plockuppövningar, som han gjorde i bättre galopp än vanligt. Ingen regelmässig apportering, så där avstår jag att betygsätta.
Träna mer, sa Binks igen – så nu blev det hoppet ett par ggr. Inga problem där, så då gick jag över till inkallningen m stå – vår akilleshäl. Hade inte tänkt att träna det idag, men med Binks så taggad, så blev jag ganska på!
Full fart på alla inkallningarna, 5 m stopp och 3 raka. 4 av 5 Stå blev tvärnitar, och 2 av dem med kanonfin ingång&avslut! Mer kvar att jobba på, men den bästa idag, bör ge 7-8 iaf!
Härligt taggad hund med kanonattityd! Vilken bra träning idag! Vilken hund jag har!

Ingen lydnad med Gorm, och Nash ska på unghundsträning i agility ikväll.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

