Lydnadsträningen är i full gång!

Dagens pass med Binks blev frittfölj och inkallning.
Väääldigt nöjd med framstegen i inkallningen, både med & utan stå! Det går ju framåt after all! Mycket bättre fart, och fina tvärstopp ändå! Jaaa!
Det gick inte riktigt lika bra i fria följet ..?… Gick en kort runda med koppel som uppvärmning – för kort?
Sedan tog jag av kopplet och sa till mig själv, att det är JAG som ska jobba för att han ska trivas i position. Det gick bra ett par sträckor, jag mindes Anitas läxa från i höstas, och kände in&litade på att Binks går där han ska. Tills jag upptäckte att han låg ner..ca 5m bakom mig…han hade gjort ett läggande under gång….?…
Plockade upp honom utan vidare åthävor, och jobbade vidare, med grundtanken att han ska trivas och känna sig trygg i fot. Plötsligt sjunker han ihop igen, och börjar bjuda på nya lägganden, och ser ut som om han vill vara någon annanstans.
Och då hade jag enbart jobbat positivt med klicker och gottebitar.
Fattade ingenting.
Om han inte kopplar ihop klickern med att han ska bjuda beteenden? Å sedan ser han på mig att det blev fel?
Jobbade ändå vidare, och övergick till mer och oftare muntligt beröm, under marschen, och det kändes lite bättre i slutet innan vi gick över till inkallningen.

Avslutade med ren hålla-kontakten-träning – intill en tydligen mycket åtråvärd papillon. Och oj vad bra DET gick!

Även Nash fick ett litet pass, med Sitta kvar / agilitystartövningar. Och framskick på hinder, och ut-runt på hinder.

Sedan blev det möte om kommande helgs läger! Oj vad det ska bli roligt!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

