UPPFLYTTAD!

Oj vilken hundhelg helt pudelns tecken!

Lördag: Tävling Göinge-Broby BK, lkl spår. 39 anmälda, 10 kom med enligt PM. Dock satt det en väldig massa folk där kl. 8, och det visade sig att klubben fått mer mark och tagit in 10 till. Så 20 startande, och bara ett domarlag så det skulle bli en lååång dag. Drog startnr 17, alldeles för sent enligt min smak, men det visade sig vara ett jättefint ängsspår! Binks hade spåret i näsan innan start, och sedan höll han spåret med ett järngrepp. Jag har sällan sett Binks spåra så bra som han gjorde där. Kort, fokuserad trav rakt igenom. Markerade vinklarna nästan på en gång, kanske bara ett steg förbi! Och gick rakt på pinnarna, så han måste ha gått i kärnan nästan hela spåret! Vilken känsla! De föregående tävlingarna har Binks legat på någon el några minuter över tiden dvs runt 26-28min, och igår gick han spåret på 18 minuter! Tillbaka på klubben så blev det budföring, som jag velade fram och tillbaka om vi skulle köra. Till slut bestämde jag mig för att prova, och han sprang! Blev tydligt berörd av skottet men min hjälte satte sig snyggt hos mottagaren. Lite trög att komma iväg fr henne, och osäker svans på vägen tillbaka, så när han kommit förbi skottet så lade jag i jätteberömet och välkomnade honom utan att bry mig om ingången. Fick säkert massa avdrag pga det, men skit i det. Min hjälte överkom och. genomförde! Poäng hittills 9,5p på upptaget, 10p på spåret, 5,5p på budföringen = 297p på specialen! Sedan satt en viss instruktör på min axel och sa till mig på skarpen att slappna av på lydnaden, och den kändes JÄTTEBRA! Domarna var överlag snåla på poängen, men de var lika mot alla och då är det ok, tycker jag.

Linf: 7,5p (ett snett sitt, ett stegs tapp i en vinkel)

Före: 8,25p (vände sig halvt om på stå)

Ligg: 8,75p (ngt sakta ner)

inkallande: 9,25p (inga kommentarer)

Krypande: 7,25p (dk sitt) enl TL dagens snyggaste kryp!

Apport: 8,5p (tempo)

Hopp: 10p

Plats: 10p

totalt lydnad 259,5p.

TOTALT 539p, plac 2, och UPPFLYTTAD! Så otroligt nöjd över pudelhjälten och över mig själv. Vilket team vi var! Av 20 hundar (schäfer, boxer, rottweiler, riesen, hoffe, bc, vit herdehund) så klarade hela 17 st spåret, så vi var många till lydnaden! Av dessa endast 5 som klarade budföringen!

Nu ska vi träna mot hkl!

Söndag: Kurs i uppletande för Fia Ahlström. Dagen började med huvudvärk, som eskalerade till migrän trots pillerknaprande. Men jag bet i, och försökte göra min hund rättvisa. Tydligen gjorde jag rätt, för det problemet som jag ville ha hjälp med, visade han aldrig upp. Binks höll i m kort, fokuserad galopp – skick efter skick. Men fick ändå lite visdomsord med mig,iofs kända men tyvärr glömda… Som Variation med grejer, miljö, terräng, upplägg, belöning och nivå. Jag tror att jag kört lite för enahanda och då tröttnar liten pudel på leken såklart.

Dagen avslutades med sängläge, efter intag av migränmedicin! Nu blir det lugna gatan några dagar!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till UPPFLYTTAD!

  1. Vilken bedrift!! Stort GRATTIS!

  2. Erika skriver:

    Så duktiga ni är! Hipp, hipp… hurraaaaaa! Då har ni lite nya, kul grejor att träna på i vinter inför högre? *tummen upp*

    • pebblesse skriver:

      Ja, nu är det ”bara” tungapporten som han inte tar, framåtsändandet där hälften saknas, skallet där han bara inte kan sitta stilla, och ställandet på inkallningen… Dvs nästan hela högrelydnaden.. Men annars så… 🙂

Kommentera

