Klippt var det här!

Coole Binks! 001...

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Nu åkte både öronpälsen, ben&höftbollarna – och en bra bit på huvudet! Riktigt cool tycker jag att Binks blev. Benpälsen har ännu inte hunnit växa ut nåt, så han är lite smal-pinnig om benen, men det kommer. Skönt tycker både han och jag!

Tränar gör vi ganska rejält nu. Måndagar är det lydnadsträning, onsdagar brukslydnad, fredagar agilityträning – och så spår på helgen. Mängder av tävlingar är inbokade de närmaste månaderna – både ag, lydnad och bruks. T.o.m. Gorm har jag bokat en spårtävling till…

Så det blir till att träna strukturerat och målinriktat, om det ska bli nåt av det. Tydliga framsteg syns hos båda hundarna.

Binks – börjar kunna Fram, och även Sakta på gräs… Friaföljet är riktigt snyggt, och blir alltmer stabilt i positionshållningen. Apporteringen är det härlig attityd på, liksom hopp och kryp. Då blir det oxå bra. Han sitter stilla på Skall, men behöver få upp fler och lite jämnare ljud. Vändningar och sidoförflytt är definitivt på gång. På dagens träning så låg Binks åter 2+2 skott under platsen – och 1kg tungapporten hämtade han in flera gånger. Ligg u marsch är snyggt, men han tenderar att smyga nåt steg i ställandet. I spåret har han blivit mer PÅ direkt ifrån start, och känns allt tydligare att läsa.

Gorm – glänser på det svåra momentet Framåtsändande. Kort galopp fram till punkten, och snygg Sakta därefter. PLUS att han kastar sig om och kommer in i galopp på inkallningen. Kryper extremt lågt, ålar ibland bara. Han har ökat farten in på både apportering och inkallning – vilken är en gammal akilleshäl. I platsliggning så har han äntligen kopplat av, och ligger som han gjorde förut. Har ännu inte testat plats m skott, dock. Rutan, som oxå varit ett svagt moment, går han rakt in i – varje gång. Och han letar upp mitten själv – JIPPI!!  Metallen är fortfarande inte det bästa att ha i munnen – och jag vet inte om jag kan få den nåt roligare hellre.

Och JAG tycker att det är sååå kul igen, att träna hund!! Vare sig det är shaping på köksgolvet, el spår i skogen, el lydnad på klubben – eller rent av flåsa runt och försöka hänga med mina snabba hundar på ag-banan!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klippt var det här!

  1. Ohh vad fin han blev! Men som jag sagt tidigare ”allt klär en skönhet”!!

Kommentera

