Vårkänning…

Det kom en liten fråga, ifall vi inte skulle ta och träna ett pass lydnad på klubben igår. Det kändes riktigt lockande, så det tyckte jag visst att vi skulle.

Började med lite uppvärmning med Gorm, och så frittfölj på det. Han har fått så härlig attityd – och jag vet egentligen inte var den kommit ifrån. Om det är konkurrensen m Binks, eller ifall det är jag som slappnat av lite mer, eftersom jag inte sätter press på honom, med att tänka Tävling? I vilket fall, så är han så rolig att träna med!

Lite apportering med fokus på farten, hann vi med innan Catta dök upp. Och då avslutade vi med en härlig budföring. Tjohoooo, sa Gorm!

Sedan bytte jag till Binks, och började med budföring på ca 70m. Han tog i för kung och fosterland, och sprang så öronen låg rakt bak! Rakt in och satte sig snyggt – och så kom han på att det var ju KALLT mot rumpan – och ställde sig upp igen. Catta gav sig inte, utan han fick sitta innan han fick nytt marsch-kommando. (ska tilläggas att han satt hur fint som helst senare – när han var uppbunden… )

Efter Cattas 2 hundars budföring, så körde jag lite apportering m Binks, också med farten i fokus. Vilket ledde till startskall..?????  Hängde inte upp mig då, men när startskallet kom med till hoppet, och hopp-apport – så fick jag börja justera taktik och belöningsfrekvens. Såklart avrundade jag med Skallträning sedan – man får ju inte vara dum… haha! Jättebra attityd, bra igång och höll bra i. Lite ojämnt tempo på skallen, och lite svårt att hålla tyst efter kommando. Mao – behövlig träning!

Därefter fortsatte vi med framåtsändandet, och jadå, vi har fått med oss lite ifrån vinterpysslet. Framförandet går han snyggt i, och skicket är tydligt och snyggt. Ett par ggr till, sedan kan jag kanske börja lägga ihop skick och sakta gåendet? KUL!

Eftersom Gorm protesterade högljutt över att Binks fick köra framåtsändande, så blev det till att låta honom gå ett par skick också. Det gjorde han snyggt, med distinkt tempovxl på rätt punkt – och även fast han gick liiite för fort i sakta, så ville jag ändå inte traggla mer.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

