Agilitykursen snart slut..

så nu ligger jag i, för att dra ur Thereze så mycket som möjligt…

En gång till, bara… så i tisdags fick Thereze visa hur jag ska lägga om slalomträningen under vintern. Bra och tydligt inlärningssätt, tyckte jag – så nu är Vinter-läxa nr 1 klar.

Igår körde jag upp på klubben för att träna ett pass lydnad.. har ju blivit en del träning hemma i några veckor nu, men inte på klubben.

För Gorm blev det träning på Sitt u marsch, och att kunna sitta kvar – även när jag passerar fram&tillbaka. Att det ska vara så svårt…. Jaja, inget som är olösbart – en godis på marken framför honom, så vips hade han annat att tänka på. Lite frittfölj m sidoförflyttningar blev det oxå, och ett par skick i rutan. Detta såg riktigt bra ut, och eg vet jag inte varför jag inte tävlar lydnad m honom… Jo javisstja, det var ju hans otrygghet m andra hundar, dvs platsen känns inte ok för honom.

För Binks blev det lite uthållighetsträning på frittfölj, vilket behövdes… tydligen… Allting är ju färskvara – och med både spår, upptag, uppletande och div agility-övningar – så har jag bara inte hunnit allt. Jag passade iaf på att jobba upp honom, och sedan länga sträckorna allteftersom, och det köpte han fint. Sedan några skick i rutan varav ett utan target – och alla ser snygga ut. Pausade rutan lite, och körde en sträcka Kryp m halt på halva sträckan – duktig Binksen! Flyttade targeten till hoppet, och tränade uthopp och avstånd på andra sidan. Hmm.. påminde tydligen lite om nya slalom-träningen för det blev en tjuvstart där… Gjorde om och gjorde rätt, och sedan gick vi tillbaka till rutan, som funkade bra igen.

Avslutade med att lägga Gorm och Binks plats bredvid varandra – hela klubben tom på folk, så man tager vad man haver…. Passade då på att gå och gömma mig halva tiden, och det var nemas problemas. Båda hundarna låg helt trygga, och som små ljus!!

Vinterläxor:

Uppletande á la Kerstin – Gorm och Binks

Fjärrdirigeringens Stå, fr sitt och fr ligg – Binks

Vittringsapportering – Binks

Självständigt slalom – Gorm och Binks

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Agilitykursen snart slut..

  1. Erika skriver:

    Vilken bra träning du lade upp! Just vinterprojekt tror jag mycket på. Annars är det lätt att tappa styrfarten och ge upp inför kylan och allt det där. Men mycket funkar ju alldeles utmärkt att träna på även om det blir lite kallare.

  2. Anna med flock skriver:

    Nu har ni lite att pyssla med i vinter, du och Binks! Härligt!

  3. Linda & Keya skriver:

    Härligt med både agilitykursande och vinterplan. Vår vinterplan är väldigt ostrukturerad och inehåller hela lydnadstrean haha 😉

  4. Anna med flock skriver:

    Bara en fundering. Godis framför Gorm på sitta kvar-övningen, blir inte det lite återvändsgränd? Vad händer om du kör en bra externbelöning i stället?

    • pebblesse skriver:

      hmm.. bra fråga… tål att funderas på… kanske att det blir nästa steg? att flytta ut belöningen ‘utanför’ dumrute-gåendet? (som inte är någon ruta längre..)

Kommentera

