Spårträning

Så har vi varit på Klåveröd och tränat spår. Flera i gruppen var funktionärer på klubbens tävling, så det slutade med att jag blev ensam. Helt ok – passade på att träna extra på uppletandet i den fina rutan.

Tog till mig lite tips fr Anna, och lät båda hundarna gå med när jag vallade rutan. Binks var även med när jag lade ut ett par av grejerna. Sedan gick vi en kort promenad, och så fick Binks börja.

Första gick rakt och snyggt. Andra likarakt men i mer tveksamt tempo. På tredje så tyckte Binks att han redan varit ute på djupet, och tvärvände åt vänster… Omskick och då gick han ut bra. LETAR gör han hela tiden, och håller i ganska bra, men inte riktigt i den riktningsom jag vill…

Bytte till Gorm som snabbt hämtade in 3 grejer, helt utan tveksamheter, el egna påhitt. Duktigt!

Lade ut 2 grejer till åt Binks, som han fick se när jag lade ut. Första blev pang på, andra åter liiiite mer tveksam fart ut på djupet. Jag noterade också att Binks löser uppletandet med att spåra upp grejerna, och svårigheten kommer när jag kastar ifrån mig grejen, så att den inte ligger i mitt spår. Tips någon? Han är ju sök-tränad också, och vet hur man vindar – men det är ganska tydligt att han är en stark spårare…

Notering till mig själv: att inte använda samma kommando på upptag som i uppletande…. Ut-leta blir till upptagen, och Sök-apport till uppletandet.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

