Svåra spår åt grabbarna

Jag körde iväg imorse mot dagens spårträning – utan att ha kommit på vad jag vill träna med var och en. Kan väl iofs hänga ihop med att jag haft liiite mindre tid åt dem, pga jobbet…

Anna S frågade ifall Gorm hade fått testa en STJÄRNA någon gång. Dvs ett spår som på något ställe, inte bara får en blindtarm, utan 3-5st åt olika håll. Spårläggaren går alltså ut från ett nav, och går ca 10-20m iväg, och går sedan tillbaka i eget spår – till navet. Och går sedan ut en nu blindtarm. Gorm började sitt spår i vanligt högfokus m bra fart, och tendens till att lyfta nosen och vinda. Kort lina fungerade fint, och i Stjärnan fick han verkligen jobba!! Det syntes hur han vände ut och in på sig själv, för att förstå och lösa problemet. Riktigt kul hade han – och speciellt när han löste den ena tarmen efter den andra. Notering till mig själv – att bara använda den här övningen till rejält erfarna spårhundar – då det syntes att Gorms självförtroende i spåret sviktade emellanåt. Gorm löste det hela, och hans självförtroende sköt iväg en bra bit uppåt sedan!!

Till Binks beställde jag ett Z-spår, för att träna spetsvinklar. Det var ingen vind, och det fanns tillgång till hyfsat gles skog. 6 spetsvinklar fick Björn in, efter upptaget på ca 5m djup. Binks kändes ganska okoncentrerad och omotiverad i spåret. Jag fick sätta igång honom flera gånger och hjälpa honom vidare på ett par ställen. Dock inte i spetsarna – för dessa löste han fint, tyckte jag. Cirklade nåt varv och kom iväg säkert, på rätt håll. Jag har eg ingen tydlig förklaring på varför han sviktade idag. Kanske trötthet från gårdagens utställning – för han var AS-TRÖTT igår kväll. Eller störningen fr sökgängets skallhundar?? Eller om det hade gått flera personer i hans skog, dvs flera förledningar??

Jag vet inte riktigt, men det är ok att prestera liiite sämre någon dag ibland. Notering till mig själv – att han ska ha ett lättare spår nästa gång.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

