Agility och lydnad…

Igår var jag och tränade koordination av 22 armar&17ben igen – och se på tusan… de minskade till 8 armar&5ben, så det tar sig!!!  Dessutom upptäckte jag att jag visstdå kan vrida mig i midjan – så nu är jag nästan där att kunna peka på 3 håll samtidigt – och ändå springa åt ett fjärde….

Till på köpet, så när jag efter 4 övningsvarv, äntligen fick till samtliga lemmar – så FÖRSTOD den lille gule mig fullständigt – och körde allt perfekt!! Mao – nu måste jag fortsätta, och se till att lära mig den här aerobicsen nivå supersvår….

Idag har vi sysslat med träning som fysiskt&koordinatoriskt är något snäpp lättare – nämligen lydnad. Ingen av hundarna fick kvällsmat innan vi körde iväg och båda var rejält motiverade för allt jag bad om! Hehe..

Dagens fokus blev frittfölj och apportering, men även lite småkoll på ett par andra moment.

Gorm – fick till ett snyggt frittfölj, men min tass-stamp i förra veckan, märks fortfarande i sidoförflyttningarna… Sorry… Sedan vände jag direkt upp till utlagd ruta, och skickade Gorm – som går rakt in i kort galopp. Kastad belöning bakom rutan, EFTER att han stått/legat stilla i ett par sekunder, verkar funka bra på honom. Sedan över till metallapporteringen, och idag var Gorm på ett härligt humör – och galopperade in m metallen alla gångerna!! Avslutade m ett par uthopp, och lite ligg/stå-fjärr – så blev snyggt.

Binks ligger liiite för långt fram i frittfölj, så det håller jag på att jobba in. Jag vill inte pilla på det, eller korrigera – utan jag försöker få honom att tänka själv. Lär ta lite tid, men det får det lov att göra. Två skick i rutan, det sista utan targetstick – såg bara fint ut!! Gick över till apporteringen, och valde idag att inte kasta, utan lägga ut apporten. Det blev en liten men synlig skillnad i utförandet. Lite mer distinkt&samlat, tyckte jag. Provade samma sak m metallen, och såg samma sak även på den. Sedan blev det boll-belöning bakåt, vilket gav galopp på metallen, även av Binks! Ett par läggande u march så jättesnygga ut, och en koll på krypet visade att min kryp-träning hemma, har gett rejält resultat!!

Nöjd med mitt upplägg idag, och mycket nöjd m hundarnas prestationer.

Såpass att jag känner för att kolla efter nån tävling…. ^^

Känner mig sååå nöjd!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Agility och lydnad…

  1. Linda & Keya skriver:

    Det kan man ta som kvitto på bra träning, när man kommer hem och börjar leta tävlingar. (Lyckades också med en tasstramp idag. Uppskattas inte här heller 😛 )

  2. Linda & Keya skriver:

    …och vi har tränat metallen och filmat. Tar gärna input 🙂

  3. Anna med flock skriver:

    Härligt med tävlingssug!!

Kommentera

