Dagens hjältar i spåret!!!

Spårat i vår trevliga Landskrona-grupp – där 2 mellanpudlar och 4 storpudlar ingår, plus en västgöte, en schäfer, en terv, en golden och en beauceron.
Helgvädret i Skåne kunde inte vara vackrare- såhär i oktober. Blå himmel och 16-20 grader varmt både lördag och söndag. Och vips vad ALLA ANDRA oxå anser att det är en härlig dag för höstpromenad.
Så eftersom vi var på välbesökt naturreservat – så blev det svårare, ju senare på förmiddagen…
Binks fick ett spår fr helvetet – start i gräs, men sedan rakt in bland hallon och björnbärssnår. Spetsvinkel efter bara 100m – av nöd, för att få spåret öht framkomligt. Jag tror att Binks fick dagens, och definitivt hans livs jävligaste spår. Jag är så stolt över honom för han jobbade och snurrade, och lade in både växel 2 och 3 – för att lösa problemet. Och inte en snusdosa någonstans i sikte, så ingen belöning fick han…
När han hade spårat ca 300m, så försvann spåret in i midjehögt hallonsnår – och Binks oxå… fast där fastnade han i 3 st rejäla björnbärsrevor – och jag fick reda ut den stackars pälstussen….
Sedan valde jag att avbryta och STORBELÖNA med allt vad jag hade i fickorna!! Vilken kämpe – min hjälte!!!
Gorm hade inga snår alls, men hans spår var inte lättare för det. Kort-snaggat gräs växlat m knähögt – men rakt igenom hans område – gick det stora promenadstråket. Dvs under de 2 tim som hans spår fick ligga idag – så han cirkus 15 personer, 5 hästar och 10-talet hundar passera mer el mindre rakt över hans spår. Dessutom – så fick han en 8m blindtarm (gå tillbaks i eget spår) vilken gick ca 3m parallellt bredvid stråket. Såååklart kom det en familj med en RR-unghane när Gorm kom spårandes, men duktige Gorm lyfte inte ett ögonbryn! Sedan kom vi upp på en höjd m lite högre gräs, där spårläggaren lagt ett litet virr-varr. Normalt inget större bekymmer för Gorm – men just idag så hade en gubbe m hund valt att gå rakt igenom, och satt nu ca 50m längre bort – i vinden, såklart. SÖKHUNDEN i Gorm hade svårt att välja bort gubben, och vindade säkert 5ggr mot honom. Lite riktningshjälp fr spårläggaren – så kom vi vidare … och efter 100m och en plockad pinne, rakt in i en 4. Dvs 2 spetsvinklar och ett kors. Även detta redde Gorm ut efter lite arbete och snurr – och så kom vi ut på sista raksträckan. Max otur så går såklart han på fel sida om slutburken – så även här fick jag bryta och belöna mitt i spåret.
Behöver jag säga att Gorm var överglad – och MYCKET NÖJD med sig själv?
Jösses vad hundar kan med sin nos!!!!
Och vad mina hjärtegryn kan!!!
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens hjältar i spåret!!!

  1. Anna med flock skriver:

    …och du tycker att jag ger MIN hund för svåra uppgifter i skogen..? ;0)

Kommentera

