Spårträning

Idag åkte vi ut till Järavallen, och tränade spår i höstligt soldis.

Binks fick 3 st upptag på 15m djup, och 1 timme gamla. Första och tredje gick jättefint – men på det andra så skulle jag behöva smileyn fr Annas blogg…. Ja ni vet ”inte kan väl spåret gå däääär… ” så jag höll igen i linan, trots att Binks gjorde rätt ifrån början… Duktig som han är, så försökte han såklart lösa det med att hitta något annat spår…. Som tur är, så kom vi på att han var rätt, och kunde bjuda honom rätt… då var det nästan så att han fnyste åt mig… Förlåt Binks – jag lovar att försöka att aldrig göra om det.

Gorm fick ett spår, som var ihopflätat m schäfer-Bodils. 3 kors fick ut på den ängen, och inga av hundarna missade att det fanns korsande spår… Gorm fick jobba rätt mycket, och såklart måste kontrollfreaket Gorm oxå kolla vad Bodil hade gjort i HANS spår – i varenda kors… Mycket snurrande idag alltså, men Gorm löste uppgiften fint ändå!

Avslutade träningen med långa budföringar för båda hundarna – och båda flööög fram! Jag gillar skarpt Binks öron som ritar stora flaxande ringar, när han springer i full fart! ^^

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spårträning

  1. Anna med flock skriver:

    Ta det inte så hårt, se det som överträning. Är man tillräckligt envis (Binks) så får man rätt till slut. Gjorde så en del med Daisy, höll emot fast hon var rätt bara för att hon skulle få kämpa lite med att övertyga mig… :0)

  2. pebblesse skriver:

    Så gjorde jag m puh oxå…men binks är inte riktigt där ännu. Väldigt tydligt eftersom han glatt gick över till att leta annat spår… OM jag hade varit vaken så hade jag gett honom rätt när han markerade rätt andra gången….. Så jo lite måste jag nog slå mig i pannan…

Kommentera

