Binks har testat på tvåan

Jag känner att vi tränar ganska mycket hemmavid nu – och kände att det börjar dra ihop sig till tävling för Binks igen.
Först en lite avcheckning – på Landskronas klubbtävling.
Vi var på klubben i god tid, och jag började med Gorm – som fick en hel del koncentrationsövningar. Och gör rätt första gången-övningar.
Min svarte goding är så glad när vi tränar, och vill så mycket – härligt att se! Bara synd att vi inte får med det ut på tävling – men ok, det är ju inget som Gorm bryr sig om.
För honom så är träning tom bättre än tävling – för matte blir inte lika konstig…
Älskade vän – om jag bara kunde, så skulle jag!

Körde sedan ett minipass m Binks – mest kontaktövningar i position, samt att han sätter sig i halterna. Funkade skitbra och han kändes glad och framåt!
Sedan samling och anmälning, och så invänta tvåans platsliggning. Vi var bara två i klassen, och den andre var en träningskompis beauceron. En glad och livlig sådan, som inte har något riktigt gott öga till Binks. Så medans vi stod och väntade på vår plats, så gör hunden sammanlagt 6 utfall i full koppellängd mot Binks. Ett par gånger kom han nära, och Binks som redan innan såg lite tryckt ut – kändes inte så framåt längre. Jag beslutade mig att ‘beundra trätopparna’, och när vi sedan gick in till platsliggningen, så kom oxå Binks svans upp igen. Han kan ändå inte ha missat min nervositet inför platsen – som mest berodde på ifall beauceronen skulle sticka från sin plats… Men det brukar han inte göra – och så heller inte den här gången.
Och den lille tappre Binks – låg oxå som ett ljus hela tiden ut! Sååå duktig!! Så glad jag blir över att hans mod!

Vårt poängresultat blev väl ömsom vin, ömsom vatten.
En nolla på fjärren – mitt fel, vi har INTE tränat m TL bakom hunden – notering till mig själv…. Så jag valde att gå nära och stötta istället för att tjata.
En femma på apporten – för mkt päls i Binks öron?? För han hörde inte första kommandot, i övrigt bra utförande fast i trav.
I övrigt mellan 8 & 10 i betyg.

Men – det viktiga i dagens övning – var MIN träning. Att se till att ge Binks en glad upplevelse, och att han verkligen känner sig belönad efter varje moment!
Efter platsen, så valde jag att kel-mysa med honom på plats – riktigt du&jag-kramades – och det uppskattades!!
Samma sak efter fjärren – eftersom han såg osäker ut där.
Efter övriga så körde jag ‘jag är lycklig’-varianten. Dvs upp med mina händer i luften och tjoa rejält. (jag kom på att det funkade ju på Puh)
Och – det funkar på Binks.
Vi genomförde programmet med härlig du&jag-känsla rakt igenom – och det känns sååå bra!

Nu fortsätter vi i samma anda, och tränar på de grejer som vi har kvar innan officiell start!!

Gott!!!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Binks har testat på tvåan

  1. Anna med flock skriver:

    Njut av känslan! Kom ihåg – det är inte bara hundarna som bär med sig minnet av hur det känns att tävla, det gör vi också! Härligt jobbat!

Kommentera

