Kul m stubb??

Nu är det bevisat – Binks är inte riktigt som andra hundar.
När andra hundar tycker att stubb är jobbigt och tråkigt – så tycker han att det är skitkul!!

Idag fick han ca 800m spår ute på stubben, med bra vind och med ett upptag på ca 10m avstånd. Upptagsskicket fick jag göra om en gång – men sedan gick han rakt ut, fullt koncentrerad på var spåret skulle dyka upp. Och när det dök upp, så högg han tag i det och släppte inte taget.
Helt fokuserad (jag börjar nog försvinna från hans värld när vi spårar) på spåret, och såklart fick han tidig godisdosa, för upptaget.
Sedan låg det 4 dosor till – på de 800m. Dvs det var lååånga avstånd.
Binks jobbade jättebra, hade bra tag om spåret och ett härligt drag i linan. 2 av vinklarna tog han som på ett snöre, resten gick han över. En del lite mer, och några bara ett par steg.
Det hör till saken, att vi har GOTT om rådjur&harar på vår åker – och det for upp en hare, medans Binks spårade. Inget som han märkte ändå… ^^

Han blev tröttare i slutet, och gick ½-1m utanför spårkärnan – men tog ändå slutet snyggt!

Eftersom Binks lyckats missa (!!) en godisdosa, så gick jag in och bytte hund – och satte sedan Gorm till att frispåra helt utan lina och sele.
-”vadå?” sa Gorm. ”så brukar vi aaaldrig göra…”
Starten var tveksam, och jag fick hjälpa honom att förstå att han skulle spåra – trots att han var lös.
När han sedan hittade en mini-torris som Binks missat – så blev det en annan ton i skällan.
-”jahaaa – var det DET jag skulle…”
Det roliga var att han satte ingen hög fart för det, utan höll sig i ‘lin-längd’ framför mig – hela spåret! Och kom jag på efterkälken, så kom han och hämtade mig! Han tyckte att det var ett märkligt sätt att spåra på – men som alltid är variation nåt kul!! Han spårade sig rakt på den kvarlämnade dosan – vilket jag gjorde till ett avslut.

Nu är det rast och vila i träningen i någon vecka.
Först är det dubbelutställning i DK-Vejen i helgen för Binks.
Och sedan när jag kommer hem på söndag eftermiddag, så är det bara att packa om – för på måndag kör jag till Mölle, för en veckas UGL-kurs!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

