Hemläxa i agility!

PRECIS vad jag behövde! TACK PETRA!

Mycket hundsnack blev det – och mycket ag-handling! Nu j—r ska här tränas serpentiner och tajta svängar!
Gorm är outstanding läromästare – för om jag INTE gör 100% rätt, så lägger han av, och säger att han inte förstår…
Så Gunilla lilla – se till att placera dig rätt för att kunna signalera till hunden, var vi ska SEDAN! – dvs efter utpekat hinder.

Goaste Petra har förklarat det där en gång förut för mig, men antingen var jag inte mottagningsbar, eller inte lika intresserad.
Det som ändå fanns kvar i bakhuvudet sedan den gången – STÅ INTE I HUNDENS VÄG!
Till detta kom nu – TYDLIGA SIGNALER OM VAR VI SKA SEDAN! – vilket innebär att jag måste räkna ut min optimala placering hela banan igenom.
Det blev mycket framför- och bakombyten, och så serpentiner, som används istället för 2 efter varandra framförbyten.
Detta var nytt och ovant för mig och hundarna, men med träning så blir det mycket bättre.

Ang bådas slalom, så fick Gorm fint betyg – han siktar själv, går m låg kropp – och allt handlar nu om att ÖKA, ÖKA… Fick ett bra tips med mig, och det funkade direkt där!!
Med Binks slalom, så hade jag helt rätt i att han har fel focus – nämligen på mig – och det måste ändras. Även här fick jag en bra övning med mig.

Gorm hade jättebra driv hela tiden – fast jag gjorde om flera kombinationer om och om igen.
Binks hade ännu högre motivation än Gorm.
Jag gissar att allt handlar om att ju tydligare matte är, desto säkrare blir hunden – och DÅ kommer farten….

MAO – HEMLÄXA!!

Jag är grymt tacksam för att Petra orkar med mig, och jag kan bara hoppas på att hon orkar med mig några gånger till i höst.
Jag känner mig peppad – och glad!!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

