Oj det var länge sedan

som jag skrev sist…

Har hunnit vara i Mohed, på Cefeuslägret – och tränat sök, och gått en givande lydnadskurs för Ansu. Just nu känns det som om jag kämpar för att komma ihåg allt, och framförallt det som gällde Gorm och Binks.
På vägen till lägret, så stannade vi i Askersund – och jag tävlade m båda hundarna i lydnad.
Binks var pigg och alert, men sjönk märkbart vid situationen runt platsliggningen. Han låg snyggt och blickstilla, och även tandvisningen fick han 10 på.
Övriga moment gick sådär. Binks gjorde dem, men var låg. Definitivt vår sämsta lydnad – och ändå kom vi tvåa, med bara 0,5p efter ettan. Han vann ett presentkort på Folksam för den prestationen, som kändes som ett tröstpris.
Efter tävlingen, gick jag in och lekte igång Binks så mycket jag kunde.

Gorm tävlade lydn3 – och kändes lite förvånad (tja, det är nog sådär 3 år sedan sist vi tävlade lydnad) och ändå glad&lycklig. Nollan på sättandet får nog matte ta på sig – eftersom vi inte tränat det på …. sådär 3 år??…) Jag är definitivt mer nöjd m Gorms tävling, eftersom vi hade roligt på planen – men poängen blev väl sisådär.

Min plan med den tävlingen var en check – inför kursen m Ansu. Det hade jag inte behövt, för hon gick genast in och gav mig bakläxa och nya uppgifter.
Stort tack, Ansu – jag fick lite nytändning på lydnaden.

Igår var vi på agilityträningen, och båda hundarna hade skojsigt. Gorm öste på – tills vi kom till tajtare ställe, där han blir osäker och sänker farten.
Binks öste på överallt – och det han behöver träna mer på, är vippen och slalomingångar.

Idag åkte vi till Jyckebo – med Ansus förmaningar ringande i öronen. Vi påbörjade ronderings-träningen – och när hundarna fick upp farten, så lade jag in ett och annat Fot-kommando.
Funkade fint! Funkade ändå finast, när vi blev ensamma på planen – då lade Binks i nästa växel, och körde rondering på 5-8m avstånd i full fart. Avslutade när han var i högsta växeln – klapp på axeln till mig själv.
Gorm var oxå lite låg – vilket var förvånande. Han ville först INTE kampa m vare sig fårskinn el snörboll. Och han hade svårt för att förstå vad rondering handlar om – fick köra det på nära håll, och shejpa det.

Det är något m situationen på Jyckebo, som sänker hundarna – och det här måste jag ta itu med. Det får bli lite turer ditupp, tror jag.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

