Agility-tävling

Gorm har på träning gått fr klarhet till klarhet. Lyssnar bra, bara jag inte är för nära. I förra veckan glänste han till ordenligt och vann ag-klassen på klubbtävling, och blev tvåa i hoppklassen. Jag kände att vi hade goda chanser att fixa nollan i Oxie, i måndags kväll – men nej.. det bidde inte så. Jag antar att det är jag som signalerar nåt, men jag tyckte inte att jag var så värst nervös. Han liksom stänger öronen och lyssnar inte på mig, som på träning. Resultatet blev 15 fel i ag-klassen, och 10 i hoppklassen. Känner mig inte nöjd med vårt samarbete alls, utan det känns mest tramsigt när jag vet att han kan så bra.

Igår kväll så var det Binks tur – och därmed debut. Det började med att jag kom för sent till inmätningen, men det var inga problem att fixa ändå. Trevligt bemötande och jag blev genast lugnare.
Binks kändes mycket fokuserad i uppvärmningen och ag-banan kändes inte svår. Vippen stod som andra hinder, och det kändes oxå bra för då kunde Binks fokusera innan. Han for upp ända till slutfältet, och vräkte ner vippen – men sedan tappade han balansen, och trillade av åt sidan. (vilket jag inte såg, då jag redan var på väg mot nästa hinder..) Jag blev mest förvånad över att han kom ifatt mig från andra sidan nästa hopphinder, men jag fick iaf stopp på honom innan han hoppade det. Han verkade ganska så berörd och jag fick lotsa honom förbi två hopphinder, och sedan A-et – som han ALDRIG tvekat på. Helt tydligt skrämd av vippen – och vi fick här 3 vägran = disk. Jag körde såklart slut banan ändå – och jäklar anamma vad bra han gick sedan!!! Helt felfritt resten, och bra samarbete och flyt. Bommen tog han efter viss inbromsning, men ingen vägran. Sååå jädra synd att han trillade av vippen! Men oj vad nöjd jag är av hans debut!!
Hopploppet sedan var det lite mer byten och snurr i – och såklart missade han ingången till slalomet den här gången. Sedan vände han i platten – så resultat här blev 10 fel. Men återigen m härlig fart och bra kontakt. Bekanta berättade att det var mitt fel på båda missarna. På slalomet stod jag i vägen, och på platten hade jag slarvat med att visa.
Han är allt duktig min lille gul.

Ny tävling är inbokad nu i juni, och jag har allt fått lite mer blodad tand av Binks, så det ska bli kul! Gissa om vi ska träna vippen fram tills dess??
Gorm känns mer osäker, men jag ska iväg och träna för snällaste Petra – som tror att det handlar om osäkerhet i tävlingssituation. Det löser sig kanske?

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Agility-tävling

  1. Anna med flock skriver:

    Roligt att ni är på G i agilityn också! Men så synd att det inte vill sig med Gorm på tävling. Nya tag!

    • pebblesse skriver:

      Ja, det blir nog en del ag-tävlingar för Binks i sommar. Han gillar agility jättemycket! Gorm ska få köra klubbtävlingar på andra klubbar ett tag, för att få in en trygghet i starterna – ett tips jag fick från duktig vän.

  2. Susanne Winberg skriver:

    Hej Gunilla! Hittade ingen mailadress till dig men tackar för ditt inlägg i min gästbok. Och du har helt rätt angående stamtavlan :). Och som sagt det är en kanon hund enligt mig… Så det ska bli jätte intressant med valpar nu och förhopningsvis riktiga arbetsvilliga och keliga små valpar :). Daisy blev väl brukspudel 2007 om jag minns rätt? Tråkigt och jobbigt när man måste ta bort sina kära hundvänner!!! Blir sååå tomt!
    Önskar dig lycka till med alla träningar och tävlingar… :).
    Mvh Sanna o Malva

Kommentera

