Klubbtävling lägremomenten

Det var en cattledog och en schäfer i apellen, Binks i lägre och en schäfer i högre.
(och så runt 25 st i lydnadsklasserna.. puh, TUR man inte tävlade i de klasserna.. )

Jag såg inte siffrorna, och eftersom vi hade besök hemma, så stack jag iväg innan jag hörde resultatet – så några siffror har jag inte. Men det är inte väsentligt heller – utan fokus låg på att testa av Binks i momenten, och tävlingsträna m kommendering.
Det är tydligt att vi tränar alldeles för lite med kommendering – för han är tydligt påverkad av TL. … speciellt när det var samma tjej som han hade som mottagare på budföringen för någon vecka sedan… liiite snett framförgående på tillbakavägen…

Här är min egen bedömning:
Platsliggning – Binks låg fint och stilla, trots att apellschäfern reste sig och fick korrigering. Tittade sig lite omkring, och lade sig ner på ena skinkan efter ca 1min – och blev sedan liggande så. Komma ihåg att träna med fokus på mig.
Linförighet – något sned sitt efter höger halt, annars bra attityd och fin kontakt…
Framförgående – gick ut kanonbra på kommandot, lite snett, och vände sig halvt om i stoppen. Känns ok jämfört m träning, även om han gjort snyggare ffgående.
Ligg u marsch – klockrent, möjligen att jag gav lite dk (ja ni vet, det där kontrollbehovet … )
Inkallning – klockrent, UTAN studs på benet! Absolut fullpott.
Kryp – njaaa… klarade inte hela 3m utan att jag gav dk – men det visste jag om. Ändå ganska nöjd med att han vet vad jag vill, nu ska vi bara komma överens om att man ska krypa hela vägen, och inte bara 1m…
Apportering – med främmande apport, och det var den bästa han gjort!! Galopp ut, grepp direkt, galopp in, snygg avlämning!
Hopp-sitt – klockrent.

Så – vi behöver träna på krypet, och på att bli kommenderade. Och sedan har jag en del dk m kroppen, sa domaren – så de måste jag jobba bort.
Dessutom så KÄNDES det bra – och nu vet jag var jag ska lägga fokus!!
Tack Landskrona BK!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

