Sök!!

Grym ishalka på vägarna – sådan som det bara blir i Skåneland – höll på att ställa in helgens skogsträning. Iväg kom vi iallafall, och runt Helsingborg snöade det. Uppe på Hallandsåsen var det åter uppehåll och halka.
Vi kom fram välbehållna, trots lite slir här och där – och det blev en slaskblöt dag i ändå behagligt väder.

Förra gången Gorm körde sök, så var han ganska så hårthänt pussande på figgarna, och rakheten var inte så spikandes, precis. För dagens övning beslutade jag därför att köra lite färre skick, men att vara PETNOGA. Figgarna fick besked på att INTE acceptera något som helst pussande – och det hörde nog Gorm – för där skötte han sig exemplariskt. Å andra sidan så var det idel kopplade påvis idag – och förra gången så fick han lösa påvis. Dvs han var hos figgen lååångt innan jag hann ut dit, förra helgen. Och idag var det ju kopplade påvis, så då var jag med i bilden.
Rakheten var lysande idag – med undantag på första skicket, där jag inte vet vad han sysslade med. Skällde gjorde jag iaf – och vips så blev resten av hans träning väääldans bra. Det kändes som om Gorm har gått och väntat på att jag ska höja kravnivån igen. Har det varit för lätt??

För Binks så påbörjade jag markeringträning idag – dvs där fokus i träningen är att få bra och korrekta skallmarkeringar.
Jag valde att be figgarna hålla en boll i handen, och sedan vänta in att Binks väljer att börja skälla själv. Det tog ett par sekunder hos varje figge, men skallen kom – och sedan var de rejäla och vägvisande. Dagens övning var att börja m stående figgar, och låta dem sätta sig ner allteftersom – men en sittande figge var troligen mer ‘mysko’ än en stående – så här får jag tänka om.
Bättre att låta figgarna stå upp ett flertal träningar framöver – och istället fokusera på längre och längre ut i rutan. Sittande figgar tar vi lite senare.
Positivt idag – var att hawaiiträningen har gett resultat. Binks sprang glatt och fokuserat ut på 35-40m djup trots att han inte hade fått synretning, och han visste vad han skulle leta efter.

Dagen avslutades sedan med årets grillpremiär!! Jösses vad gott m grillade chiliräkor till förrätt, grillad karre m sallad och vitlökssås till varmrätt!!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

