Ny input&feedback

Jag kände som om jag lade samma övning i spåret, om och om igen till Binks. Han går bra och löser uppgiften, men jag ville få lite ‘kick-off’… lite externa ögon på hur vi tränar, och hurdant Binks spårintresse egentligen är…
Spår är en gren som jag oftast tränar på egen hand, och några kurser har jag inte gått med Binks öht. Och då kan jag faktiskt få lov att kosta på mig en och annan timme m egen tränare.
Det händer inte så ofta som jag skulle vilja, tyvärr – men idag blev det gjort iaf.
Jag hade bokat upp en timme med Jan Gyllensten och jag fick med mig både inspiration&ja-just-det-tänk!

Binks fick 2 spår, som Jan hade lagt ut. Det ena för att Jan skulle få se hur&vad vi gör, och sedan ett till, där jag ändrade lite på mitt sätt vid apporterna.

Binks fick beröm av Jan – han har ett gott spårintresse, och han vet vad han sysslar med i spårskogen. Han är noggrann och markerar de varierande apporterna fint. Och han tog spåret flera meter innan vi stod vid start – och därmed blev spårupptaget klockrent.

Jan höll med om att det som jag bör lägga krutet på den närmaste tiden – är att öka drivet, dvs hetsa upp spårintresset lite mer, så att han får något högre fart. Och det utan att börja slarva. Detta kommer isf oxå att hjälpa till, att starta om Binks efter markering.
Han föreslog därför att jag skulle testa att enbart kampleka med Binks, med de apporter som han hade lagt ut i spår nr 2. Första apporten var en naturpinne – och där blev Binks lite fundersam… DEN kan man väl inte leka med! Jag avrundade där med köttbullebit. Nästa apport var en bit poliskoppel – och jajamensan, DEN går jääättebra att kampa och leka med! Här lät jag bli att ge någon köttbulle, utan här lät jag leken bli ‘det roligaste’. Efter att ha stoppat på mig koppelbiten, så behövde jag inte bjuda ny spårstart speciellt mycket, innan Binks travade iväg igen! Apport nr 3 var en liten nylonbörs – och tjoho! DEN plockade Binks upp direkt och kom med den till mig! Ytterligare en lekstund, och Binks verkade köpa det hela hur bra som helst!
Fjärde apporten var en ny koppelbit, och den sista – så där avslutade vi sedan.

Sammanfattning:
Jag ska börja tänka 5 spår – istället för 1 spår med 5 etapper. Även om jag går ut ett spår – m 5 apporter.
Kamplek m apporterna som Binks hittar – inget godis som belöning för spåret mera.
Fördelarna är flera – Binks får ökad ‘kampvilja’ att komma framåt i spåret, dvs högre driv&fart, och han kommer att börja markera apporterna på ett mycket tydligare vis.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

