Oups…

jösses nu blev det lite väl spännande i sökskogen idag!

Vi provade en ny ruta, och den var rejält brötig på vänster sida, och jag bad såklart om att Binks skulle få gå några skick, bara för att det var så bra terräng-träning.
Så Binks fick gå 4 skick – och gick inte så speciellt bra… På samtliga skicken så ville han gå bakåt och leta spår, och jag fick ideligen bryta och skicka om. Kanske inte så bra idé att träna spårupptag m synretning – på samma gång som han får poppar i söket….
Dvs dålig planering av matte, och slarvigt och okoncentrerat stigarbete av densamme.. och då kan man faktiskt inte kräva att hunden ska lösa allt själv…

Sedan körde vi en hund emellan, och så var det Gorms tur. Förra träningen så fick han ganska så tufft upplägg, med många tomma.
Den här gången ville jag därför ha få skick, med figge i stort sett på alla.
Tomt första – slarvig riktning, men väldigt brötig terräng… så okeej då…
Närfigge på andra – helt korrekt.
Skickar sedan på vänster sida igen, då hinner han 5m ut, sedan stannar han och står stilla. Och jag ser att han har lyckats trä in bakbenet i söktäcket.. (hur nu det gick till?)… så jag går ut, och sorterar ut min hund ur täcket.

Under tiden hör jag hur jaktdrevet – som skulle hålla till en bra bit bort – deras hund börjar låta allt närmare. Och så hörs det två skott, alldeles över och förbi ett backkrön.
Jag reagerar, och vänder mig om – och precis då kommer det en stor, mörk skugga ut ur skogen (vår högra sida i söket) – och tvärstannar i en glänta – max 30m ifrån mig.
Ett vildsvin!!!
Någon sekund senare dyker drevhunden upp, och grisen försvinner snabbt som en blixt. Hunden far ut på grusvägen som är vår mittstig, och tappar sedan spåret på grisen.

På en halv sekund sisådär, så hinner jag fundera på HUR jag ska fortsätta träningen, för det är inte så bra att avbryta bara sådär…. och nästa tanke är – skit samma, jag tänker INTE skicka min hund på sökslag i en skog, där möjligt skadeskjutet vildsvin kan befinna sig.
Övriga i gruppen instämde, och vi packade ihop oss – och så fick det bli selekteringsövningar och lydnad nere på Ängelholms BK.

Och DET var ju oxå ganska nyttigt!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Oups…

  1. Kerstins pudlar skriver:

    God Jul och ett Gott Nytt år önskar vi er.

  2. Majsan skriver:

    Oj, tur att grisen löpte vidare. Lite väl spännande för min smak, kan jag tycka. Gott slut och Gott Nytt År!

Kommentera

