Ruggig höstskog – men det går att träna ändå

Dagens sökträning fick gå lite snabbt.
Dels så började vi med att lägga upp morgondagens tävlingsruta, och dels så skulle jag hem tidigt pga kalasfirande i släkten.
Med min nuv sökgrupp så var det inte några bekymmer – vi hann med 5 hundar på under 2 timmar! Och det trots lång transportsträcka fr bil till start.

Gorm fick börja, och fick köra mycket tomt idag. Dels ville jag jobba lite flying, men ändå pilla på slarviga skick. Han fick en figge på 100m, och en på 200m – och han gick relativt bra, tyckte jag. Ett par skick som jag avbröt pga snett, men de rättade han till direkt på omskicket.

Binks fick oxå gå sök idag – ca 100m. Vilket blev 6 skick i Hawaii-stil.
Han hade dessutom fått sitta vid starten och frustrerande nog sett Gorm gå sitt sök först – så det var INGET fel på hans laddning…
Dagens ruta var dock inte så lätt att ha synliga figgar i, och de gånger som jag skickade ändå, så tenderade Binks till att slå bakåt, och plocka upp figgens spår, el den förra legan. Jag föredrar raka skick, och drog in figgarna närmare stigen – och så länge Binks ser figgen, så är det full spinn rakt ut.
Än så länge så tränar vi inte markering aktivt, men om Binks bjuder skall på figge, så har de fått instr att berömma och belöna.
Idag skallmarkerade han därmed 4 av 6 figgar!!! Jag har oxå börjat lägga in mitt ‘Här är jag’ för att han ska få riktning att springa efter, utifrån rutan.

Sammanfattningsvis – så känns det såååå frestande att lägga fokus på Binks i söket, och låta Gorm spåra över vintern – iaf de gånger som jag inte får köra två hundar…

Nu är det duschen, och snart kör vi på kalas!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ruggig höstskog – men det går att träna ändå

  1. Anna med flock skriver:

    Rackarns skåningar som kan planera både spår och sök över vintern! :0) Blir sååå avundsjuk!
    Roligt att det lossnat så för Binks i söket. Kommer ju att bli superhäftigt med en liten mellishane som skallmarkerar! Trassligt det där med spårtendensen, jag vet hur det är… Ska bli spännande att se vad som händer när jag börjar plocka bort popparna på Vilda, känns som att de gjort jättestor nytta på henne. Däremot förstår jag inte riktigt hur man ska kunna minska dem till typ ”en viftande hand” som Git föreslår – tycker jag har fullt sjå att få min två äpplen höga hund att se en hel människa där ute i skogen…

Kommentera

