Nu är det mörkt på kvällarna..

men tränar gör vi ändå!
Var uppe på klubben ikväll och körde ett par moment med vardera hund.
Skyddsgänget var oxå där, så det blev bra störningsträning på samma gång.

Binks fick träna tandvisning med mysko gubbar i halvskumt kvällsljus… å det var svååårt…
Sedan blev det ställande – som blir allt bättre – tack för tipsen igår, Ansu! Dock hade jag ingen som kunde bistå med lite bollkastning, så det fick bli egen träning. Ändå verkar själva kommandot Stå börja fungera allt bättre. Reaktionen är nu direkt, även om han ‘rättar till’ sina ben, dvs det blir något steg för mycket.
Så blev det lite kryp, och så en lååång rak inkallning, som då går i hundra knyck – men jag vill ändå ha korrekt ingång. Det där pudelskuttet in i position ska nu bort – men utan att pilla på hans fart, tänkte jag.
Avslutade med lite uthopp, och så tog vi stegen på väg till bilen. Bra träning, där fokus var på de nya momenten, och sådana detaljer som inte är riktigt hundra ännu.

Gorm fick träna på attityd&fart vid inkallningen, och så sändande till konen, inför elitlydnadens dirigeringsapportering. Det svåra där är inte att springa till konen, utan att stanna bakom, och sedan stå stilla tills jag säger något annat. Kräver lite pyssel det där – perfekt vinterträning!
Sedan fick han träna på attityd&fart på apporteringen, och det blev riktigt bra. Memo till mig själv – GÖR SÅ IGEN!!

Nu blir det några dagars paus i träningen – för både mig och hjärtegullen.

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu är det mörkt på kvällarna..

  1. kennelengine skriver:

    Spookie hoppade in i mig förut i inkallningen för att hon också kom i hundratio. Det hjälpte jättebra att jag tog ett litet steg åt något håll, tror jag gick mest bakåt precis strax innan hon kom in. Då blev hon lite överrumplad så att hon tänkte till och koncentrerade sig för att sätta sig fint. Men det var ändå så pass lite att det inte blev något som hon tyckte var tråkigt och därmed drog ned på tempot och dessutom så litet att det inte blev svårt att sluta med.

  2. Anna S skriver:

    Fin bild på killarna! Känner igen de där pudelskutten vid ingångarna… Glada rackare har en tendens att studsa lite! Härligt att det lossnat så fint med Binks, han verkar ju riktigt på G. Ställande är överraskande svårt, jag hade glömt bort det….

Kommentera

