Äntligen – lydnad på gräs!

Var på BK igår – premiär för onsdagslydnaden… Någon har röjt bort den värsta snön – och efter flera dagars tö-väder, så ligger gräsmattan bar!
Kändes hur bra som helst att sätta igång igår. Min egen motivation var på topp – och det var minsann inget fel på hundarnas motivation heller!

Gorm började med att gå in och exakt-placera sig i fot-position – gång på gång! Full fokus på mig och träningen, trots rejäl störning av en hormonstinn och studsande rottishane på planen.
Märkte däremot att Gorms uthållighet i koncentrationen, har minskat – så jag gick över till att träna korta passusar av lite olika moment.

Med Binks så började jag med att bli passiv – och vips så studsade han in i fotposition! Han bjuder på samarbete – även om det inte blir helt rätt alltid. Han sätter sig snett ibland, och långt ut ibland – men han är inte så svår att rätta till. Dock vill jag ju inte få fram någon kedja i hans ingångar precis… Tränade sedan hålla position under marsch – och han höll den fint både i början m ofta-belöningar – och även några sträckor på ca 10m, där jag var fullt ’tävlings-stel’. Duktig pågaslarver!!
Ett par sitt kvar – och sedan en inkallning, där han för första gången bjöd på ingång på vänster sida av sig själv! Super!! Fick hjälpa honom med sista biten att sätta sig korrekt, men jajamensan, det var snyggt!
Jag kunde heller inte låta bli att testa honom på Kryp – och det var inga som helst problem. Han bjuder rätt teknik direkt från början – och jag insåg fort att ifall jag låter honom krypa flera steg utan gotte, så ville harskutten komma på bakdelen. Så ja, skynda långsamt var det!

Avslutade med att lägga dem bredvid varandra för platsliggning i en minut. Båda fick varsin ostbit att fokusera på – båda låg knäpptysta och helt stilla hela minuten. Frestade med att gå runt dem ett varv – och med lite extra stöd från mig, så rörde Binks inte en fena… förutom att titta efter mig.

Åh vad kul det var att komma igång!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

