Ett evighetsmoment

Åkte till klubben för den vanliga onsdagsträningen – och där var det tomt… Inte många som gav sig iväg i höstmörkret… Men som RIKTIG bruksare, så tränar jag såklart ÅRET RUNT!! (haha!!)

Började m Binks – och jag tror att vår ‘tonårs-diskussion’ börjar ge resultat, för jag tyckte att han skärpte sig lite.

Först – 1 minut platsliggning – på vått gräs, och lätt duggregn. Han rörde inte en fena och sa inte ett ljud. Däremot så tror han att det är fritt att resa sig efter belöningen, men det får jag ta på mig – som släppt upp honom. Så jag började lägga in Vänta…och så Sitt upp sedan.  Tror inte att detta nya landade riktigt i hans huvud, men några ggr till så…

Lite frittfölj – och han börjar bli duktigare på att behålla positionen även under svängar. Inga långa sträckor kör vi, utan hellre lyckas hålla fokus helt.

Sedan lite positionsträning i halten, och ingångsträning – funkade jättebra.

Och så en rak inkallning m avslut – kanon sitt kvar, kanon fart in – avslutet är nytt och behöver befästas.

Avslutade m hopp – och även här har vi avslutet att få till.  Det tar sig!!

Sedan tog jag ut Gorm – och körde igenom de flesta elitmomenten. Han jobbade bra och fokuserat. Fritt följ m vändningar, kryp, skall – kändes väldigt bra. La honom sedan för inkallning och gick iväg. När jag vände mig om så satt han upp – förstår inte var han fått det ifrån – men risken finns att jag inte sett att han suttit och så kallat in ändå. Jaja, bara att justera – vilket jag gjorde idag. Sedan låg han bra.

Sedan – riktig fet-träning av Framåtsändandet. Vi har putsat på Sakta hemma i gatorna varenda dag, och nu skulle jag då ha med det in på planen. Men det funkar sådär – han gillar att fara iväg och har svårt för att bryta av till korrekt Sakta. Vi gick iaf MÅNGA rundor, och det känns som om vi är på väg mot en lösning i det momentet! Hinner antagligen inte få till det 100% tills på söndag – men då får det gå som det går!

Viktigast på söndag – är att vi har kul! Och det tror jag att vi kommer att få – för JAG känner mig så sugen!!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ett evighetsmoment

  1. Roligt att lydnaden börjar ta sig med Binkis! Hejja hejja!

  2. pebblesse skriver:

    ja.. haha.. inget funkar som en rejäl åthutning… HAHA!

  3. Lycka till på söndag! Själv tror jag nog inte jag kommer ut på tävlingsplan med ngn av hundarna. Är för nervklen för sådant. Men det är himla kul att träna.

    Ha det så gott

    PS Kan man få tips på hur man har en lyckad tonårsdiskussion? ;o) DS

  4. pebblesse skriver:

    … vem är inte nervklen? .. suck…

    tonårsdiskussion med fyrbenta – var konsekvent och rättvis, bli inte okontrollerat arg utan alla korrigeringar bör vara välbetänkta, dvs ha klart för dig vilka regler som gäller – och vad du ska göra NÄR (inte om..) hunden försöker gå över gränsen.

    Se till att nå fram med budskapen när du är missnöjd OCH när du är nöjd. Dvs dina korrigeringar måste uppfattas som en korrigering av hunden. Att bara säga nej, och hunden tittar på annat håll … är lönlöst.

Kommentera

