Tonårings-pudel!

Idag har jag varit flitig!

Först kardade jag en småtovig Binkis.

Sedan föste jag ut familjen och körde ett påtvingat 2-timmars pass i trädgårdsvård…  Diverse krattning, vända jord, klippa ner perenner osv.

Sedan – gick jag en lååång promenad m alla 3 hundarna – och hade ett par diskussioner m tonårs-spolingen… Det går minsann bättre och bättre!

Hem igen – in m hundarna, på cykeln och så ner till hästhagarna där det vimlar av rådjur, harar och kaniner… och där la jag spår till röde herr Kax-man…
Ca 7-800m långt, bara gottebitar utlagda.
Hem igen, passade på att fota Binks i regnoverallen medans vi väntade in spårtiden…

Cyklade ner till hagen igen, den här gången m Binks bredvid – och tjo vad han springer, han är som Gorm – ska bara vara först…
På m sele och lina, och så in i hagen. Hör till saken – att jag normalt inte tillåter honom att gå in i den hagen…
I vilket fall – han plockar spåret och vi kommer iväg… ca 20m… sedan ligger där ett kanin-as, som antagligen någon vråk börjat festa på… Binks säger WOW – KVÄLLSMAT! .. och jag svarar NEHEJ DU!!
Slutade med att jag fick lyfta honom förbi, och sedan var allt JÄTTESVÅRT! Och när det blir svårt så måste man ju pinka på diverse buskar och snår, eller hur…
Jag hade bestämt att jag skulle korrigera en del olater idag, så nej han fick inte pinka heller…
Och då bidde herr Kax-man lite mer osäker… eller om han blev tjurig, jag vet inte säkert…
Vi kom bit för bit på spåret – och när han började ta för sig igen, så hittade han en gotta – SÅN TUR MAN KAN HA!

Sedan skulle vi över en grusväg, och det var svårt – det löste han inte själv. På andra sidan så hittade han sedan snabbt spåret och for iväg… några meter!
Där kom han på att han var ute på värsta minfältet av kaninhålor och virr-varr-spår efter harar… På ett par ställen bytte han blixtrande snabbt över till harspår – men se, då blev ju linan sådär himla kort igen!..

Tvärsöver det minfältet – även här bit för bit – och på andra sidan så tror jag att Binks var ball-ögd både i nos och hjärna! Han satte sig helt sonika ner, och sa GAAAAAH!!
Så stod vi där i typ 8 minuter.. tills jag bara gick iväg i spåret… sa inget alls till Binks… han satt kvar tills jag var ca 30m bort.. då kom han efter och SEDAN började han spåra!

Lämnade minfältet, och så in i andra hästhagen – och nu fick Binks ett mer målmedvetet spårbeteende. Någon gång såg jag att han markerade annat spår – troligen kanin – men han studsade tillbaka ganska kvickt till rätt spår… Som om han lärt sig vad som gällde!
Ca 200m var resterande spår, och det gick sååå bra!
Och som jag belönade – när han hittade slutet!!

Imorgon är det sök för Gorm – och spår igen för Binks. … fast han får nog ha ett lite snällare spår imorgon, eller vad tror ni?

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

