6/10 Sicken rödråtta!!!

Tog med mig Gorm och Binks på kvällsrundan igår, som gick förbi det gamla sandtaget.
Båda hundarna älskar att rasa ut ordentligt där – och jag brukar låta dem göra det – så även igår.
Binks försöker hålla samma fart som Gorm – och lyckas oftast, så han är snabb, den där lille!
 
I vilket fall, så ändrades hans springmönster – och mycket riktigt, han hade fått upp en kanin. Jag vrålar till ett par ggr, men han var lika sluten för allt annat än kaninen – som en jackrussel i råttjakt. Och han betedde sig precis likadant… Låg istort sett på marken och max 1dm bakom kaninstackarn…
Kaninen var inte den piggaste, då den visade sig vara blind av kaninpest – men den kämpade tappert för att försöka hitta någon nergång…
Efter några sekunder (verkade som minuter…) så fick Binks tag på stackarn – och han tvekade inte en millisekund – utan högg direkt och stort över ryggen på kaninen. Och så två snabba nack-knäckar-ryck… Surprised smile 
Nu tror jag inte att han lyckades ta död på kaninen – jag tyckte inte att den såg död ut – men det hade nog varit en god gärning, för den såg inte alls frisk ut. Jag ville inte röra vid den och dessutom fokuserade jag på att få rätt på Binks. Hivade honom i luften, och ‘talade’ lite allvar med honom – men jag hade nog lika gärna kunnat prata med tallen bredvid. Binks såg mest nöjd ut… Confused smile
 
Nästan hemma sedan – så stöter vi på ännu en pest-kanin.. så då var jag snabb med att passa på att träna anti-jaga-kanin såklart.
Den här gången blev det rätt – jag kunde ta tag i Binks så fort han ens andades intresse för kaninen. Och nu verkade jag nå igenom – och lyckades få Binks att själv gå förbi kaninstackarn. Dock mycket delat fokus – så vi behöver fler sådana träningar, tror jag!
 
 
 
 
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 6/10 Sicken rödråtta!!!

  1. Leone skriver:

    Stackars kaniner! Ja, inte att Binksen jagade dem utan för ev. kaninpest… hemska döden.!
    Binksen fick sig väl en och annan åthutning kan jag tro – jag vet hur jag själv är och hur jag gör och jag är nog en sommarbris i jämförelse med frun.. *hehe*

    Kram till er alla i blåsiga delen av avlånga landet Sverige
    Leone
    Drefvikens mellanpudlar

  2. pebblesse skriver:

    ja, du klappar väl lite försiktigt på Malva och ber henne snällt att inte jaga kaninerna… HAHA!!
    (tror jag dock inte..)

Kommentera

