17/4 Sök, spår och bad

Idag var sista möjligheten till sökträning innan koppeltvånget i våra marker – och såklart är Gorm lite sådär i sin mage.
Likadant är Binks – men inte Puh. Vilket får mig att tro på att de där två glupska har smaskat i sig nåt äckligt nånstans…

I vilket fall – söket var i härliga Vedema, och jag ville inte missa det.
Fast jag bytte runt lite på hundarna.

Puh – fick köra sök, och lycklig var han såklart! En liten släng av Alzheimers light, på första påviset – då jag fick påminna honom nånstans halvvägs ut… Annars – positiv anda, fina koncentrerade sökskick – om inte fullt så raka som jag skulle vilja ha det. Lite flåsande kom i slutet.. men det var svettiga backar, så det var inte så konstigt.

Gorm – fick spår som Ingrid hade lagt ut och med spårupptag. Han var lite osäker och trevande – fram till första pinnen, då han fick köttbulle som belöning. Sen j—r så frustade han sig igenom spåret så att jag vid något tillfälle blev osäker ifall han hade bytt till viltspår. Men det nekade Ingrid till – hon gick med oss när vi tog det, och det var nog bra. Kändes som ett kanon-rep inför nästa helgs tävling.

Binks – fick ca 120m skogs-spår – med spontanupptag. Dvs jag såg till att korsa spåret, med motvind i ansiktet – och det var inga problem alls. Binks hade nåt i näsan på ett par meters avstånd, och när han kom till spårkärnan, så kollade han av – och sedan bar det iväg. Jag hade lagt ett U-spår – i gran-mossa-skog – och ganska så kuperad terräng. 1 köttbulle-dosa efter ca 30m, 1 grankotte som spårpinne efter 70m och så en ny dosa som slut. Han markerade tydligt alla tre – men icke att han tog upp kotten… Iofs så krävs det inte att de lyfter spårpinnarna… så vi får se ifall jag tjatar lite på honom om detta.
Han spårar iaf säkert som jag vet inte vad – och kommer han av, så märker han det efter max 3m…
Binks spår idag fick ligga till sig i hela 40-45min – för vi fikade först. Det är den längsta tid han har fått, men som sagt – det var väl inga problem…Cool

Sedan hade jag gått spår till Ingrids springerspaniel Ina – ett riktigt klätterspår som snurrade lite hit och dit – och det var så roligt att gå bakom Ina och se hur kul hon tyckte att det var.

Hemma igen – så blev det bad av 2 st pudlar.
Numera funkar det ju – att bada båda på samma gång.
Puh får sitt fukt-täcke på sig, och torkar på så sätt.
Binks blir fönad – men tar ju ingen tid jämfört m vad Puh tog när han hade päls… Förvånad
(Jag börjar förstå de som badar sina pudlar var 3-4 vecka – när det gäller såna här småttingar… )

Putsade lite på Binks frisyr och sedan satte jag i 2 tottar i luggen:

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

