14/3 Duktige Gorm!

Rött hjärta Idag har Gorm fått ha mig alldeles för sig själv. Iaf halva dagen, då vi åkte till SPK södras inoff agilitytävling i Staffanstorp – och deltog med den äran!

Första var ett hopplopp som gick som ett stort S – utan några jättesvåra byten el så.
3 långa raksträckor fanns det däremot – så jag beslöt mig för att träna Ja-Ja – dvs låta Gorm få springa fram så långt han ville. Banan passade honom bra och han bjöd friskt. Efter första svängen som bestod av ett par hopphinder – så kom slalomet, och det stod rätt tight efter hopphindret.
Beslöt mig för att samla upp honom framför – dels för att han har en tendens till att missa ingången, och dels för att det är lääänge sedan som vi tränade.
Gorm höll på att ta RÄTT ingång men då hade jag redan stannat för att samla ihop honom, så han gick ur – och så hade vi 5 fel där. Mitt fel, men samtidigt så var det ju träningstävling, och det var nog bra ändå. Sedan gick resten bra – vi hade bra flyt ihopa, och han hade verkligen roligt. Tyvärr hoppade han fel genom däcket – så det loppet blev disk.
Men jag är sååå nöjd med oss ändå! Båda glada, båda sprang för glatta livet och vi hade FLYT!!

Sedan var det agilityloppet – och det kändes ännu bättre! Skrattar
Banan utgick fr hoppbanans S – men med lite extra svängar och böjar, och såklart bom, Aet och vippen.
Vi har inte tränat kontaktfält sedan i höstas – och han missade inte en enda! SKITBRA!!
Ingången till slalomen var lika tight igen, och nu flöt det på bättre även i starten.
Ag-banan hade flera framförbyten och de funkade finfint.
Sedan fanns det en ordentlig klurighet efter Aet. Dvs en tunnel böjd åt höger, och efter utgången, så skulle hunden svänga 180grader åt vänster, dvs bort fr mig – och ta ett hopphinder som stod bakom tunnelns utgång. De flesta hade högerhandling över Aet – och det fanns många förslag på hur lösa detta.
Jag valde att chansa på att Gorm skulle gå hela tunneln – fastän jag gick till vänster om och tänkte möta upp honom och få honom över hoppet. Funkade inte – han vände i tunneln och kom ut igen. Snabbt ombeslut – bytte sida och sprang runt hela tunneln, och det funkade bättre.
Man såg sedan att bästa lösningen var just att springa runt tunneln, och göra ett blindbyte innan hopphindret – men då fick man vara snabb!
Här fick vi våra 5 fel – men vi hade en bra tid och slutade på 4 plac – av 35 startande.

Bra jobbat – min duktige GORM!! Rött hjärta

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

