16/1 Bruten klo

Oj då – nu frångår jag rutinen – och bloggar REDAN efter ett par dagar… Ler

Idag skulle det ju bli sök för Gorm. Både han och jag har börjat känna suget efter att få jobba i skogen igen, och han är verkligen ordentligt pigg.
Och eftersom debuten i agility närmar sig, så for jag ner till Lödde HK igår kväll, för ett snabbt kvällspass…
Lade upp en bana på ett tiotal hinder – med Gorm kvar i bilen, så att han inte skulle få så mycket synretning.
Hämtade honom och efter en kort kissrunda, så rakt in till start. Jag tyckte att det kändes riktigt bra, Gorm följde mig fint – förutom på ett ställe, där jag inte hade en chans att vara före honom, och då gissar han på nästa hinder… Måste tänka på det på tävlingen…
Sedan missade han en pinne i slalomet – men överlag så var det väldigt bra, med tanke på att vi vilat oss i form nu i några veckor…
Körde ett varv till – sedan såg jag att han höll upp vänster tass, så jag tänkte genast på vrickning el köldkramp. Tog honom till mig, och kände igenom benet – men kände ingen strålande värme, och kramade därför trampdynorna lite. Körde sedan ett par sänkta hinder till, men nu haltade han oxå – så sedan avslutade jag.
Tog upp hans ben igen, och tryckte mig igenom alla små benen i tassen – och i ena tån så pep han till.
Han fick sitta i bilen medans jag sedan körde Puh några varv.

Puh öste på i all sin gubbighet – och såg helt lyrisk ut! Inte en miss någonstans – fast jag vände och snurrade på banan flera gånger.
Duktig pudel!!

Körde hem, och satte mig på köksgolvet under en bra lampa – och hittade – en bruten ytterklo.
Och den är liksom bruten vågrätt, rakt över – och ungefär halvvägs mellan spetsen och fästet. Jag kan inte se att det har flisat sig speciellt, men jag får inte titta så nära som jag skulle vilja. Det blöder ingenstans, och har inte blött nåt heller.
Gorm är sjåpig när han har ont nånstans, och det var med övertalning medelst LEVERBITAR – som jag fick tvätta ytterst försiktigt, och sedan lägga om en gasbinda.
Imorse när jag vaknade – så fanns inte en smula kvar av omslaget… Förvirrad

Vi körde ändå ut till skogen idag – bytte bara hund i söket. Så Gorm fick vara med och valla sökrutan – och Puh fick bli hellycklig över att få köra lite sök igen.

7 skick fick han, och han hade bra fart och snygga raka skick. Men – han återföll i gamla spår – och blindade fastrullen vid ett tillfälle, så den fick åka av sedan. Bra och säkra påvis hela vägen – så mattes ansiktsfärg ändrades snabbt till en något rödare färg… Ler med tungan ute

Anita körde Svante – och det var härligt att se vilken go det har blivit i honom. Han har verkligen tänt till!!

Sedan bytte jag och Anita lite tjänster – så hon gick ut ett strul-spår i snön till Gorm. Och jag ställde upp och figgade lite för Pontus – som har mognat till sig, och som inte har så mycket schåser för sig längre. Det blir nog bra med honom oxå!

Efter fikat så var det Gorms tur att få jobba. Spåret var inte så långt – men med 3dm hög snö, flertalet häftiga vinklar, spår uppe på stengärde, snurr inne i buskage, snurr och vinklar i viltlegor, kors av välanvända viltstigar och diverse viltbajs här och där – så fick han fundera en hel del ändå. Fort kunde det inte gå – fast när det blev lite lägre snö, så satte han fart ändå… (mattes ansiktsfärg bättrades på ytterligare lite… )
Vid ett ställe bytte han över till viltspår – och OJ VAD BRA att få möjlighet att verkligen säga till om att DET ÄR FEL SPÅR utan att vara osäker på ifall han är rätt ändå…. Skitbra träning!!
Dessutom – hans första snöspår…
Mindre nöjd med att han markerade alla pinnarna – men tog inte spontant upp en enda… Så där har vi träningen innan nästa spårtävling – värdera upp pinnarna igen.

Tack för en härlig dag i snöig skog!
Hoppas klon läker fort – för det är sök igen nästa lördag…

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 16/1 Bruten klo

  1. Anita skriver:

    Matte glömde ju berätta att hon slarvade bort Puhs sökrulle och hmm något röd färg i ansiktet!!! Jag tyckte svetten rann rätt ordentligt när goe Puh rastade matte i sökrutan. Det är så härligt att se den goe killen i söket. Jättetack för all hjälp med mina pågar. Du är en klippa. Fast du skäller på vår matte ibland, men det behöver hon.Kramar från Svante och Ponrus med matte

Kommentera

