23/10 Inte mycket hunderi nu..

Pjuh, nu har jag jobbat i 4 veckor – och jag stortrivs!!
Alla är jättetrevliga människor och jobbet är roligt, omväxlande och utmanande!
Men oj vilken korvstoppning det är att lära sig allt på kort tid!
Det är väldigt mycket nytt, och jag försöker så klart dra så mycket som möjligt ur min företrädare – innan han slutar nästa fredag.

Vad gäller hundträningsmängden – så har den drastiskt minskat från ca 15-18 tim/vecka … till ca 9-10 tim/vecka.
Utöver det så får det bli en hel del promenixer istället – och det är skönt, det oxå. Speciellt när det känns som om huvudet är proppfullt av bomull och jag inte kan få ur en enda vettig tanke till….

Nu är det lydnad på onsdagar, agility på torsdagar och sök/spår en helgdag.
Agilityträningen går mest på halvfart, så det blir liksom inget vettigt gjort då. Eller så kör jag lydnad då oxå. Eller lite klicker&trix.
På lydnaden så känns Gorm pigg och alert, och i onsdagskväll så gjorde han 3 snygga framåtsändande inkl snygga ingångar, på raken.
På inkallningen så har han länge haft väldigt hög fart, och jag tyckte att det var dags att lägga in ett par ställande igen. Inte helt oförklarligt så hade han glömt bort hur ett tvärnit-stå gick till – och så fick jag träna lite extra på det den gången. Och nu får vi balansera upp farten igen. Han är väldigt känslig där, tycker jag.
Träapporten går snyggt, metallen går fort ut men trav in (frågan är ifall jag blir tvungen att acceptera det… men än ger jag mig nog inte… ) och även tungen fort ut och trav in.

Puh är oxå pigg och alert – något stel här och var. Inte fullt lika rörlig som han har varit, men det köper jag för han jobbar glatt och gärna.
Vi jobbar åter med rutan och dir-apporteringen, och det går minsann framåt.

I söndags så var jag anlitad som klippare på Evas fina pudlar – på SPKs utställning i Hässleholm.
Lite kul var det, att bruks-nilla ställer sig och klipper till utställning…. och att det inte alls gick så illa, faktiskt!!

Fina Lisa fick en tvåa – och tillhörande kritik – som kanske var något hård. JAG tycker att Lisa har helt rätt pudelutstrålning, så med lite mer päls i nacken och lite mer ringträning – så ska hon oxå kunna få en etta. Tycker jag.
Mamma Bus trivs i ringen, och plockade snyggt hem BIR Veteran! Och Eva&Martin sken ikapp m solen!! Grattis!!

Imorgon är det sökträning, sedan ska jag ha en skön helg i slappandets tecken!!

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 23/10 Inte mycket hunderi nu..

  1. Therese skriver:

    Hej! Hittade hit via Anna, Indy & Tulos sida. Kul att läsa om alla dina hundaktiviteter.//Therese; Meya och Alinahttp://domestictherese.blogspot.com/

Kommentera

