20/9 Sökläger

I förra veckan så råkade jag få höra att det skulle vara ett litet träningsläger på Solhaga utanför Markaryd den här helgen.
Och liiite saknar jag söket, så jag hörde mig för – och jovisst kunde jag få hänga med, ifall jag körde sök.
Sagt och gjort – jag packade och drog norrut i fredags – och oj vilket trevligt läger!
Ett läger baserat på samvaro och trevligt gemyt, med klar inriktning på hundträning – i glada vänners lag! 
Jag kände inte många där, men jag kände mig verkligen välkommen direkt från början!
Vid samlingen i fredags så framkom det att ena instruktören precis (!) hade messat att hon inte kom… (!?).. så lägret stod med en instruktör kort.
Sökinstruktören (som jag tränat ihop med förut) menade då att han kunde dela sig mellan sök och lydnad…. och med en menande blick på mig, då…
Jag hade ju inte tänkt vara någon förgrundsfigur, utan bara träna Gorm lite lagom mjukstart, sådär. Men med så trevliga människor så var det ett nöje att ‘bossa’ runt dem lite i söket! Och jag tror att jag lyckades ge någon ny lite blodad tand för söket, och även lite nya ideer till de som kört sök förut.

Gorms första sökpass – var blandat tomskick och oretade fig-skick, med lösrulle. Samtliga gick jättebra – utom kanske ett, där han var något grund, i mitt tycke. Det kunde jag lätt rätta till, och sedan gick resten precis som önskat.
På eftermiddagen så fick han 5 skick m fastrulle, varav första tomskick. Snyggt och rakt, alla skicken – och jag var mycket nöjd.
Och i förmiddags så fick han 4 skick m fastrulle – inget tomt. Spikrakt, och bra markeringar&påvis.
Ingen gång var han för mycket på någon figge – fastän det är någon månad sedan vi körde sök sist.
Om jag ska tycka något, så tror jag att han inte har tillräcklig bra kondition för några långa elitsök – men det är ju inte så konstigt heller.

Avslutningsvis så körde jag uppletande m Gorm – jaaa, vår akilleshäl…. Generad… och det måste tränas ändå…!
De andra hade vallat en uppl.ruta, och jag bad Mats lägga ut en sak i vardera hörna. Sedan hade jag eg tänkt att göra en ‘Styx-motivation’ så jag hade en sak med mig i fickan.
Men Gorm verkade rejält taggad på att hämta saker, så jag skickade honom på första hörnan. Han gick rakt ut m bra fart, men missade på första rundan. Han kom in och fick ett glatt beröm från mig, och sedan vände jag honom och skickade igen. Och hör och häpna – han gick ut m lika bra fart, och den här gången så klapp han grejen, och vände direkt in till mig. Såklart viftade jag glatt m kamptrossen och belönade m glad lekkamp då!!
Gick till nästa hörna sedan, och åter gick Gorm ut m bra fart och intresse – men missar igen…. Jag gör likadant igen, berömmer hans arbete, vänder – och skickar honom – med likadan fart ett fjärde skick!! Nu hittade han oxå den saken – och jag sprudlade av glädje på stigen!!
Det var ju FÖRSTA GÅNGEN som Gorm gick oretade upplet.skick – sedan första dagen på Cefeuslägret… Dvs det var ett litet test – och vår träning gav utslag!!
Jag är glad!!! Skrattar

STORT TACK TILL BURLÖVS BK – för att jag fick komma med, och för ett himla trevligt läger!!

…. får minsann se, ifall jag inte börjar köra sök igen… Blinkar

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 20/9 Sökläger

  1. Caroline skriver:

    Roligt med att fara på läger sådär 🙂

Kommentera

