18/1 Jättebra sökträning för alla


Igår blev vi nästan alla i sökgänget, och det tog oxå en hel dag. Började tidigare – det var Thomas förslag, så han fick skulden för att jag tvingades upp ur sängvärmen så tidigt – men, det var ju en himla tur att vi började så tidigt!
Morron-pigga Thomas m Kane fick oxå börja, men eftersom Gorm skulle gå tvåa så var jag inte med och såg inte deras träning. Gick bra, av vad jag hörde på fikat.

Gorms träning var planerad sedan förra gången:
1. 10 skick varav 8 tomma
2. varje tomskick fick Gorm välja att komma tillbaka själv, och om han gjorde det efter rätt tid, efter varit ute på djupet och med framslag – så belönades han med Flying på nästa figge.
3. markering&påvis på varje figge
4. jag helt tyst medans Gorm är ute på skick, dvs Gorm får jobba lite mer självständigt
5. 2 första skicken (starthörnorna) var oretade, liksom de 2 sista – medans mittenskicken fick han se nästa figge direkt fr transporten
6. samtidigt tränade jag på transporten, då dessa har blivit mycket slarviga, sedan vi började m Flying

Slutsumma:
Jag är mycket nöjd med vår träning, och upplägg.
Gorm gick rakt och snyggt, han kom tillbaka själv framåt på tomskicken och fick sina Flying därför.
Jag lyckades hålla tyst.. bara det är värt en applåd.. . Cool
Alla markeringarna gick effektivt och säkert, med lösrullarna.
Transporterna blev mycket bättre – speciellt m tanke på att han dessutom fick den enormt svåra stressen av att få se figgen på andra sidan – och ändå tvingas gå sakta OKOPPLAD hos matte!! Duktig Gorm!
En sak som inte var så bra, utan ganska slarvigt – inte av gruppen el Gorm, utan av mig. Det andra Flying-skicket blev lite för långt ifrån min sida, och därmed gick Gorm inte så rakt som jag ville ha det.
Hade jag tränat rakheten igår, så hade jag bromsat och gjort om. Men nu VAR ju Flyingen belöning för att han vänt in i rätt tid, och jag tog snabbt ett spontant beslut då, att låta belöningen få vara belöning. Dock är det slarviga skicket noterat inför träning lite längre fram.
Dessutom så har vi haft lite osäkra stopp i höstas, och dessa vill jag inte ha tillbaka.
Han löste skicket ändå och tog figgen…
Flera påpekade oxå att Gorm börjar tappa lite, lite tempo på påvisen – han har på lång tid, INTE fått gå ända fram, utan får lägga sig en meter ifrån, pga lite väl hårda pussar på figgarna… fniss. Gänget menar att han kanske är mogen för att släppas fram igen, och att figgen får då ta ansvaret för att han lägger sig, under godis-smaskningen.

Planering inför nästa träning:
är att öka draget på påvisen – rätt rejält. Jag tror att han ska få något tjo också, antingen direkt fr påvis-starten, el kanske när han kommit halvvägs…
Gorm ska få gå lite fler lösa påvis, och får därmed bli släppt ända fram till figgen. Figgen får då ta mer hand om Gorm, istället för att det har varit jag som sett till att saker och ting gått rätt till.

Nästa träning är redan på tisdag, då jag ska träna m Svalövsgänget.
Det innebär helt ny terräng och helt nya figgar – och jag frestas att passa på och låta Gorm gå en tävlingsträning, i längd m högreklass.
Dvs ca 12 skick, varav bara figgar på 3…. Hmm… hade ju varit himla bra att testa av var vi står… samtidigt så känns det lite, lite tidigt…
Skulle han då plötsligt börja slå sju-mila-slag framåt igen, så kommer jag att bli väldans arg på mig själv…
Nej jag tror att han får 8 skick, varav 4 tomma. Ett steg i taget tjatar jag ju om till alla andra… Generad Ler
Det blir inte lösa påvis – dessa nya figgar är nu inte vana vid min hårdhänte kelpie… men jag kommer att släppa fram Gorm ända fram, och figgarna ska få ta hand om honom fullt ut.

Efter Gorms pass igår, så var det sedan Petra m Lira – och det är tur att Petra är så noggrann som hon är. Lira är så himla lyhörd för Petra oxå, och mjuk – och det är tur att Petra själv känner av Lira.
Förra lördagen så gick Lira 6 st helt oretade skick, med korridorstänk a la Git.. och Lira fixade det så himla snyggt, trots att det eg var flera steg svårare än innan! Och trots att Petra stoppade och skickade om 2 ggr. Men – det var bara 2 omskick, Petra – och Lira tänker, och tar till sig på ett bra sätt.
Under veckan som gick så spånade jag och Petra lite om, att tills Petra blir säkrare på sina skick, så får Lira lite lättare m poppar – och med korridorstänk.
Igår gjorde de så, men det började med lite strul på de första skicken – vilket eg är bra för det fick Petra att tänka till, och sedan förstå lite bättre var fallgroparna är med det här tänket. Lite synd om Lira på de skicken, för hon gjorde eg inte fel.
De sista 4 skicken blev sedan mycket säkrare, och det märktes oxå på Petra – och på Lira!
Heja er Petra! Du är fenomenalt duktig, för det är inte så lätt, som det låter när man börjar tänka såhär! Jättebra avläsning av Lira oxå!

Sedan var det resten av hundarna i gänget – och jag tyckte det var en fröjd att se allihop igår!! Satt och funderade i bilen på vägen hem, hur långt allihopa faktiskt har kommit!

Ebba – allt bättre gå-vilja, bra arbetsglädje, bra samarbete m Anders! Visst är där lite mer kvar, det är där väl alltid? – men kanon framsteg, Anders!
Cintra – undrar ifall någon kommer att glömma Svens ‘whiplash-flying’ för Cintra? Haha!! Det spelar ingen roll hur du strular till det för Cintra, hon är en stjärna som fixar allt ändå!! Och det är ju någon som tränat henne dit hon är idag… oavsett hur mycket du klagar Sven!
Acke – började med att försöka hålla all extra energi under kontroll, enl husses kommandon, men ack(-e) vad svårt det är! Ändå gick Acke väldigt bra och rakt, fixade markeringar och påvis. Och när husse slappnade av på stigen, så blev oxå skicken riktigt, riktigt bra! Och vem önskar sig inte – att hunden går som bäst i slutet av träningen??
Yatzy – jag såg inte alla skicken, men raka, snygga skick – med bra skallmarkeringar. Gåviljan var som vanligt – dvs fullt rus ut!
Daim – här har vi i gruppen såå himla länge jobbat på att Daim ska ÄLSKA figgar, och så vänder Tommy träningen själv – och Daim köper det nya sättet rakt av! Tommy, du har fått ett mycket bättre sök-tänk på stigen, äntligen börjar du släppa lydnadstänket där, och slappna av. Daim bjuder utåt med bra gå-vilja, och då funkar markering och påvis oxå!! Jag tycker att du tänker rätt, och gör bra – även om jag vet att några inte håller med, utan vill att man ska köra mycket mer ‘älska-figgen-stuk’ – så funkar det ju jättebra!!

Tack för bra träning!! (även om det var kallt som f—n… )

Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

