12/5 ..spår.. eh..eller?

Igår var det dags med ett spår till Gorm, så jag åkte ut till Järavallen och så lade jag ut 2 st á cirka 4-500m. Om det första gick bra med Gorm så kunde Puh få ta de andra – vilket jag trodde att det skulle bli..
 
Dock – så när jag skulle gå ut det första spåret så såg jag en del orienterare. Jag kollade upp dem och lade sedan spåret där de troligen inte skulle skutta omkring. Hann sedan inte mer än ha lagt ut spåret, förräns skogen öppnade sig och släppte ut ett tiotal ungdomar som samtliga korsade Gorms spår på de första 30meterna. Okej, tänkte jag, går det inte så får jag väl hjälpa honom förbi det svåra då! Och det var då som jag tänkte att det andra spåret kanske skulle bli ett reservspår till Gorm.
Sedan lade jag ut det andra spåret i en fårhage (utan får) där jag var säker på att inga spår-vandaler skulle hitta in. Men ack vad jag bedrog mig, för efter att jag hade lagt ut båda så tog jag ut hundarna och gick en liten sväng. Och vad ser jag då, om inte 3 st tjejer som tvungen skulle gira över fårhagen TROTS fårnät och taggtråd? Även den här gången precis i början på spåret.
Under tiden kunde jag även se fler grupper av ungdomar som tvärade över mitt första spår. Så totalt så kanske uppåt 30-50 förledningsspår … kanske lite väl många för en unghund????
 
Men skam den som ger sig. Ut med Gorm på det första spåret – och precis när jag ska sela på i starten, så travar 2 st killar rakt över spåret lite längre fram… suck!
Gorm plockade ändå upp mitt spår och kom fram till strulet, där han blev vilsen och ville dra iväg efter allt folket, men efter mycket virrande så kom vi över ‘korset’ och fram till första pinnen – som han tog upp och såg ut som om han undrade hur den kom dit där..-)
Sedan spårade han bra i 2 vinklar inkl en pinne och lite berg-och-dal-bane-spår (gropar – som tände honom). När vi sedan närmade oss slutet – hade väl sådär 30m kvar – så öppnar sig skogen igen och släpper ut en hord spår-vandaler igen. Samtidigt dyker det upp 2 pers m 4 hundar till vänster om oss – så nu visste Gorm inte riktigt vilket han skulle titta på. Jag försöker tänka bort alla svårigheter – och då överföra min koncentration på detta till Gorm – få honom till att spåra enbart tack vare min tankekraft! Haha!
Iaf så tog han spåret de sista 10m och fick slutpinnen och såklart massor av beröm!
 
Gick tillbaka till bilen för att vattna honom och så på det andra spåret. Lite virr i starten där tjejerna hade gått plus att Gorm fick lite terriersjuka och skulle döda en sork – sedan kopplade han spåret och gick jättebra fram till ca 30m från slutet. Då kommer det minsann in en full gubbe m hund in i fårhagen och börjar hojta till mig ifall min hund är snäll och om de kan få leka. Jag svarar först vänligt men bestämt att vi tränar – stör ej. Han fattar såklart ingenting, utan fortsätter gå mot oss och tjata om hur glad hans hund är i andra! Till slut så sa jag – nu  något irriterad – till honom att hålla tyst, varvid han blir sur som ättika och tvärvänder och går ut till sin bil och kör iväg igen. Allt under svordomar och förbannelser! Idiot!
Gorm har såklart hunnit att bli påverkad av mitt agerande, och har svårt för att tolka ifall jag vill att han ska spåra eller inte. Han spårar en liten bit men missar slutet, varför jag avbryter mitt i spårandet och belönar själv.
 
Det här känns såklart inte så bra inför söndag – det kan jag ju säga!! Men imorgon ska vi till Mästocka för markspaning och då ska han få ett näringsspår för att trigga honom lite.
Och jag hoppas att någon kan tänkas vilja gå ut ett spår till Puh – för han behöver få spåra av sig rätt bra.
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

